כיצד להימנע משלילת רישיון לאחר תאונת דרכים?

עודכן לאחרונה ב יולי 14, 2021 ע"י חיים אליה

האם כל תאונה מחייבת פסילת רישיון נהיגה ?למשל תאונת דרכים, עם נפגעים, המסתיימת בפסילה על תנאי וקנס ! (נזכור שלצד עבירה זו מוטלת פסילת רישיון וכן פסילה על תנאי קנס ולפעמים גם פיצוי).

התשובה נמצאת במסגרת הראיות המונחות לפתחו של הסנגור, עו”ד לענייני תעבורה,  כאשר בוחן והופך כל אבן ואבן, בטרם מתחיל את ניהול התיק.

כלומר, התביעה אינה מבקשת לקנות סיכונים וסיכויים, שמא יזוכה נאשם. כך, למשל אם נאשם, ביצע תאונת דרכים עם נפגעים, בה ארבעת הנפגעים פונו לבית חולים למתן טיפול רפואי.

כאשר הנהג לא נתן זכות קדימה לרכב הבא ממול בכביש בין עירוני, בתגובה לכך, הרכב הנפגע ע”מ למזער נזק שבר את ההגה ימינה.

התוצאה – תאונה חזיתית, כאשר בדרך נס לא נפגע אף אחד, והרכב בו נהג ניזוק  “TOTAL LOSS” בית המשפט מקבל הסדר טיעון של פסילה על תנאי וקנס לא פסילה בפועל אפילו לא של יום אחד ! 

אמנם, מדובר בתאונה מחרידה, אך יחד עם זאת, בתיק נמצאו מספר רב של כשליים מהותיים באיסוף הראיות המפחיתים את הסיכוי להרשעה, מה שמוביל לקבלת דרישת הסנגור לעונש שהוא ללא עונש (לא יום אחד של פסילה). 

מה הם הכשליים שבכוחם ניתן להימנע משלילת רישיון בגין תאונת דרכים ?

  • כך, למשל – אין את סימון פגיעת האימפקט (נקודת האימפקט הינה נקודה שבה נפגשו כלי הרכב או לפחות נקודה הכי קרובה ע”מ לדעת, מי מהרכבים סטה או לא ציית לתמרור כזה או אחר).
  • אין אישור בוחן תנועה, גם בהנחה והנ”ל מסר אישור, הרי שאותו אישור הגיע למחרת היום.
  • זירת האירוע לא נבדקה, אלא לאחר שבוע ימים מקרות התאונה – מה שמזהם את ראיות הזירה אם נשארו כאלה אחרי שבוע.
  • חקירות שלא בוצעו עד תום, ע”מ לבסס תמונת אשם ברורה, מה שמחליש את התיק אל מול ניהולו – ולכן התביעה ובכללן שלוחת תביעות תעבורה בעיקר החליטה לקבל את הסדר הטיעון.
  • בית המשפט מתחשב ואף מאד בעברו של הנאשם, וכן במאמצי השיקום, ככל ויש. כיצד תרם לשיתוף פעולה עם רשויות החוק, הכול כאמור בתיקון 113 לחוק העונשין.
  • נסיבות אישיות שלו, ושל משפחתו – במקרה דנן- דובר על מי שתרם לביטחון המדינה באופן שאינו משתמע לשני פנים (ולא פחות מכך) בתפקיד רגיש.
  • אין עבר פלילי, אין עבר של תאונת דרכים אחרת, מעולם לא פגש בעו”ד לענייני תעבורה כאשר העבירה הזו היא עבירה ראשונה מסוגה – מעידה חד פעמית יחידה.

לסיכום – כל תיק ותיק וכל מקרה לגופו,ישנם מקרים בהם תוטל פסילה של רישיון נהיגה באופן משמעותי ולצד זה גם מאסר על תנאי ועוד ענישה הצופה פני עתיד. 

אין לומר שישנה ענישה “שבלונית” בגין תאונת דרכים עם נפגעים או ללא נפגעים, והיא פסילה תנאי קנס ועוד, כאשר, אי אפשר להוכיח עפ”י ראיות פורנזיות.

כי הנאשם הוא כמי שביצע עבירה זו אל מול כשליים מהותיים, מציאתם וכיווני חקירה שלא מוצו תיעשה אך ורק ע”י עורך דין המיומן בתחום ולו ניסיון מוכח.

במידה וביצעתם תאונת דרכים עם או בלי נפגעים אל תחששו כי רישיון הנהיגה יפסל אוטומטית – במקרה זה ובעוד מקרים אחרים – רישיון הנהיגה לא נפסל ואפילו לא ליום אחד ! 

כך או אחרת חשוב ביותר להתייעץ עם עו”ד תעבורה בטרם חקירת בוחן ובטרם הזמנה לשימוע  או כבר בעת קרות התאונה.   

לקריאת גזר הדין המלא לחצו על הקישור הבא.

כתבה מאת עו”ד חיים אליה עורך דין תעבורה רחוב שנקר 4 קומה 1 הרצליה פיתוח אל תהססו.

ליצור קשר לייעוץ ראשוני ללא עלות נייד 0524-42-42-21, משרד  077-530-9587.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע