כיצד לבטל דו”ח/קנס – על אי עצירה בתמרור עצור או שלט עצור הכולל נקודות

עודכן לאחרונה ב דצמבר 29, 2023 ע"י חיים אליה

במאמר זה אסביר כיצד מבטלים דו”ח תמרור עצור ו/או קנס על שלט עצור, הזמנה למשפט על אי מתן זכות קדימה (שלט תן זכות קדימה), אי עצירה בתמרור עצור, חובת עצירה שכל נהג חייב להכיר. כמו גם אענה על השאלות הבאות בנוגע ל-תמרורים אלה:

מה הדין אם תמרור עצור בצד שמאל, כיצד עליך לנהוג כשמוצב שלט עצור לפני מפגש מסילת ברזל, כיצד תנהג כאשר אתה מתקרב לצומת שלפניו מוצג תמרור עצור, תמרור עצור ללא קו עצירה, תמרור עגול אדום ועוד.

תמרור עצור

תמרור עצור ב-קו עצירה ציות לתמרור עצור, סימן עצור ממוקם בצומת או במפגש רחובות, אשר מורה לנהגים לעצור את רכבם עצירה מוחלטת, דהיינו עצירה לפני קו העצירה וכך לתת זכות קדימה. ניתן להתקדם לאחר העצירה, אבל רק במידה והדרך אכן פנויה.

יחד עם זאת, במידה ושלט עצור נמצא בצדו השמאלי של הכביש, חובה לעצור עצירה מוחלטת, עבור הפונים שמאלה או עבור אלה אשר מבצעים פניית פרסה לכיוון השמאלי בלבד.

תמרור עצור קו עצירה

תמיד יהיה לפני הצומת ובאם אין קו עצירה לפני כניסה לצומת בקו ישר. בדיוק כאן יש לא מעט מחלוקת עם הוטר האוכף את העבירה.

אי עצירה בתמרור עצור כל המידע הרלוונטי

קנס על תמרור עצור | קנס על עצור

קנס על תמרור עצור | קנס על עצור – על פי תקנה 22 {א’} לתקנות התעבורה, יש לקיים את ההוראות אשר ניתנות בתמרור, אי ציות לשלט עצור מסכן את הציבור ואת שאר הנהגים על עבירה זו יוטל קנס ונקודות ( ראה בפירוט הבא ).

קנס על אי עצירה בתמרור עצור ?

קנס על אי עצירה בתמרור עצור – מדובר בדו"ח של 250 ש"ח ו -4 נקודות חובה או במקרים מסוימים (בעיקר בנסיבות מחמירות) גם יכול להיות 1000 ש"ח ו- 6 נקודות חובה במשרד רישוי.

אי ציות לתמרור עצור | אי עצירה בעצור

אי עצירה בעצור – על עבירה של אי ציות לתמרור עצור מהווה עבירה חמורה, מוטל קנס ע”ס של 250  ש”ח ו- 4 נקודות (נכון לשנת 2023), בבית המשפט לתעבורה, לחובת הנהג מבצע העבירה על פי שיטת הניקוד. יש דרך לבטל את הדוח על אי ציות לתמרור עצור במציאת כשליים בכתיבת הדוח (כשלים באופן האכיפה של השוטר ורק משמעותיים שאותם מוצא עורך דין כשל שאינו משמעותי עלול להביא לכפל קנס והוצאות מיותרת מבית משפט).

לסיכום בעניין זה – כי תמרור עצור קנס של 250 ש"ח, אך, יש פעמים ש- תמרור עצור קנס של 1000 שח או תמרור עצור קנס של 1500 שח הכול תלוי בסמל עבירה שבוחר השוטר לרשום בדוח.

תמרור עצור בצד שמאל 

בתמרור עצור בצד שמאל של כביש או צומת, המורה  מיועד לפונים שמאלה או מי שמעוניין לבצע פניית פרסה משמאל. יש לעצור ולתת זכות קדימה רק לתנועה אשר מתקרבת ממול. (עצור בשילוב של התמרור תן זכות קדימה.)

תמרור עצור חוק או תקנה ?

התמרור נקרא תמרור 302 – התמרור תן זכות קדימה.  כלומר – יש לבצע עצירה מלאה ולאחר מכן לתת זכות קדימה לפני היציאה מהצומת. אי עצירה, מהווה עבירת תנועה חמורה.

במידה ונהג לא עצר בצומת כאשר מוצב בה תמרור זה, והוא גרם לנהג אחר לבלום בפתאומיות עקב כך, או לסטות מכיוון נסיעתו, הנהג שביצע את העבירה יוזמן לדין ויוגש נגדו כתב אישום שבסופו עתיד לסכן את רישיון נהיגה. בנוסף, קיימת סמכות פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה, למשך 30 יום באמצעות קצין משטרה ואם הנהג יורשע ייזקפו לחובתו 10 נקודות במשרד הרישוי, ע”פ שיטת הניקוד.

תמרור 304 וההבדל בינו לבין תמרור עצור 302

תמרור 304 גם הוא תמרור עצור רק עגול השייך לקבוצת תמרורים עגולים, תמרור זה מוצב כאשר לא נמצא מוצב בדרך קבע אלא בצורה ארעית.  

כיצד עליך לנהוג כשמוצב תמרור עצור לפני מפגש מסילת ברזל

אם פגשת בתמרור לפני מסילת רכבת, במקרה ומדובר בשעות היום, יש לעצור רק כאשר הרכבת מתקרבת. כאשר מדובר בשעות הלילה, יש לעצור בכל מקרה. יש לכבות את הרדיו או מערכת השמע ברכב ולפתוח את החלון הקרוב לתא הנהג.

כיצד תנהג כאשר אתה מתקרב לצומת שלפניו מוצג תמרור עצור

במקום אשר בו מוצב שלט עצור, במידה וקיים קו עצירה, הקו מאפשר לנהג לעמוד במקום שהוא אינו מסכן את עצמו או את האחרים ולבחון את יכולתו להמשיך לנסוע באופן בטוח.

אם שלט עצור, נמצא בצומת שבו ישנו תמרור עצור עם קו עצירה אך הוא לא יכול לראות את המשך הדרך בגלל שדה ראייה שאינו רחב דיו, על הנהג לגלוש עד שהוא יכול לראות טוב יותר את שדה הראייה ואז, עליו לקבל החלטה להמשך הנסיעה, כאשר הצומת פנויה. 

אי עצירה בתמרור עצור נהג חדש ?

לא משפיע על רישיון הנהיגה של נהג חדש אם לא עצר בעצור.

היכן עוצרים כאשר קיים תמרור ? | תמרור עצור 302 – המילה עצור ! 

לתמרור עצור שיטת האכיפה והענישה – ציות לתמרור עצור שיטת האכיפה הפרטים המלאים כאן ואפרט: תקנות התעבורה קובעות כי “נהג אשר רכב מתקרב לצומת שלפניו מוצב התמרור, חייב לעצור, כאשר יכול לראות את התנועה מהצומת ואם קיים קו עצירה, עליו לעצור לפני קו העצירה ולתת זכות קדימה לרכב אשר מתקרב או נכנס לצומת מכביש אחר.

למעשה, תמרור 302, מחייב שתי פעולות מצטברות, כאשר האחת הינה עצירה והשנייה לאפשר את זכות הקדימה לרכב אשר מתקרב לצומת או נכנס אליו. ראה בקישור הבא.

תמרור עצור ללא קו עצירה

על פי תקנה 64  סעיף ד’, אשר מתייחסת לתמרור עצור ללא קו עצירה, על הנהג לעצור, נהג המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שבו יוכל לראות את התנועה בדרך החוצה. במידה וקו העצירה אינו קיים בצומת בסמוך לשלט עצור, על הנהג לצייר קו דמיוני.

כאשר יכול לראות בבירור את התנועה מהצומת. הכוונה היא שאם במידה וקיים שלט עצור, ללא קו עצירה, יש לעצור את הרכב בתחום הצומת ואם ישנו רכב שעובר, יש להמתין ורק אם פנוי ניתן יהיה להמשיך בנסיעה.

תמרור עצור בצד ימין – עוצרים כאשר קיים תמרור עצור

תמרור עצור בצד ימין מורה על הנהג להתקדם לאחר העצירה. אך ורק אם הדרך פנויה. בנוסף, על פי תקנות התעבורה, תמרור עצור המוצב בצד השמאלי של הכביש מטיל חובת עצירה עבור הפונים שמאלה או מבצעים פניית פרסה שמאלה בלבד.

האם יש שינוי בעצירה לפני קו עצירה בתמרור עצור בצד ימים או בצד שמאל ? תמרור עצור בצד ימין – יש לעצור לפני קו עצירה כך גם לגבי תמרור עצור בצד שמאל.

תמרור עצור נקודות | תמרור עצור קנס ?

אי ציות לשלט עצור, או "תמרור עצור קנס" – הינה עבירה אשר בצידה קנס על סך של 250 ש”ח ו-4 נקודות לחובת הנהג, בגין אי ציות לתמרור עצור על פי שיטת הניקוד.  מדובר על עבירת תנועה חמורה, אשר מסכנת את הציבור , אשר כרוכה במתן זימון לביהמ”ש ופסילה מנהלית של רישיון הנהיגה למשך 30 יום פסילה + שימוע בפני קצין תנועה.

במידה ויורשע הנהג אשר ביצע עבירה זו, יוטלו עליו 10 נקודות על פי שיטת הניקוד. במקרה זה, יורשע הנהג, כאשר אי העצירה בעצור, גרמה לנהג אחר לבלום בחוזקה או לסטות מהנתיב שבו נמצא.

איפה עוצרים אם אין תמרור עצור?

אם כלי רכב מתקדמים לצומת משני כיוונים שונים, כאשר בצומת אין תמרור עצור, כל נהג חייב לתת זכות קדימה לרכב מימינו. כאשר נהג פונה שמאלה, או כאשר הוא מבצע פניית פרסה, עליו לתת זכות קדימה לרכב מימינו, או לרכב המגיע מולו. 

ביטול קנס תמרור עצור או שלט עצור מה בודקים ?

כאשר הסברנו לעיל  את החובות המוטלות על הנהג בהקשר לעצור ציות לתמרור עצור שיטת האכיפה – עתה אסביר כיצד ניתן לבטל דוח זה : 

במקרה של תאונת דרכים ללא קו עצירה בעצור.

נניח שהרכב לא עצר בעצור ופגע ברכב שבה מצד שמאל.  משכך, חובת העצירה הינה בראש וראשונה בקו העצירה, ולאחר מכן עצירה נוספת בנקודה נוספת שהיא בקו הצומת לבחינת מצב התנועה. ככל ונהג שהוגש נגדו כתב אישום על תאונת דרכים או קיבל קנס על כך שלא עצר בטרם הצומת, הרי שאם עצר בקו עצירה. ולאחר מכן

התקדם ועצר בשנית בנקודה בה היתה לו ראות של התנועה בצומת. ואין בנמצא ראיה שהנהג  לא עצר בעצור:

כלומר אין עדי ראיה נוספים ומדובר על עדות יחידה מילה מול מילה, והכביש נוטה שמאלה או ימינה תלוי בכביש, בנסיבות אלה, אם יטען כי עצר בקו עצירה, ובעצירה מלאה, התקרב לעברו רכב, כאשר תוואי הכביש משתנה, בשים לב למדרכה או לכביש ופוגע באמצעות חלקו האחורי בחלקו הקדמי שמאלי של הרכב  הינה טענת הגנה טובה, או אם יוכיח כי התמרור אינו משתלב עם התנועה בכביש או מקומו לא נכון גם טענת הגנה טובה.  

יודגש כי תמרור עצור – אינו חזות הכל ומשכך, בכל תאונת דרכים בה הוצב תמרור עצור בכיוונו של נהג, יש בכך להכריע את הדין ולקבוע אחריותו לקרות התאונה – מובן שלא כך הם פני הדברים. אכן, תמרור עצור מקים שתי חובות מהותיות, ובתוך כך חובת זהירות מוגברת ככל ומדובר במעבר חציה. דהיינו אי עצירה במעבר חציה, למרות כי מדובר בעבירה שבה היסוד נפשי של אחריות קפידה עם זאת אין הדבר מספיק באשר לקביעת האחריות לתאונה. לביטול דוח מהירות השיטה היא אותה ששיטה למציאת כשלים בתיק.

דוגמה וטענת הגנה נוספת לביטול קנס שלט עצור או אי עצירה בתמרור עצור או כתב אישום של תאונת דרכים על אי מתן זכות קדימה. 

דוח של אי עצירה בתמרור עצור – מקרה בו נהג עצר בעצור ושוב עצר בצומת, לאחר מכן רכב שנסע במהירות, מעל המותר, התנגש בו, וכמעט הנהג הספיק לחצות את הצומת כאן, מערב סוגיה של ‘חילופי זכויות קדימה’. ולכן אין אשמה של נהג הרכב אשר עצר בעצור. 

אכן, קיומו והצבתו של תמרור עצור, כמו גם שדה הראיה הרלוונטי, הינם אלמנטים מהותיים והכרחיים, אך אינם מספיקים, שכן בכל תאונה ותאונה יש לבדוק את מנח כלי הרכב לאחר התאונה, לתעדו בסקיצה/תמונות ולבחון גם את טענות הצדדים, ובכלל זה גורמי הפרעה – כגון מטען, מהירות ועוד.

יצוין כי עבירת אי עצירה בתמרור עצור, אי מתן זכות קדימה להולך רגל (עם תמרור עצור), הינם עבירות מסכנות חיים שגם מפניהם ניתן להתגונן בבית המשפט כמוסבר בדוגמאות לעיל.

עצור תמרור לפניך ! – לכל פניה או שאלה אתם מוזמנים לפנות למשרד עורכי דין חיים אליה מזכירת משרד קרן 0775309587  או במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו”ד משאט או עורך דין תעבורה חיים אליה 0524424221.  

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, במהלך ההתמחות התמחה עורך דין אליה במשרד העוסק אף הוא במשפט הפלילי ודיני תעבורה. למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, העוסק בתחום התעבורה ומשפט פלילי הוא כבעליו וכמי שייסד משרד זה. כיום המשרד מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות- אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע