מהי בדיקת שכרות? סירוב לינשוף ? ואיך יוצאים מזה ?

עודכן לאחרונה ב דצמבר 22, 2023 ע"י חיים אליה

בעמוד זה אפרט מהי חזקת סירוב, מהו סירוב לינשוף ? האם אפשר להזדכות בבית משפט בתיק של סירוב לינשוף ? האם הכשלת הבדיקה נחשבת גם לסירוב? ואיך מתמודדים עם תיק כזה. לפני כן אפרט מהי בדיקת שכרות, כאשר בסופה עלולה להתפרש כסירוב לינשוף.

ראו הרצאה של עורך דין חיים אליה לעורכי דין אחרים בלשכת עורכי הדין נושא של סירוב לינשוף ומה עושים כדי להשתחרר מתיק כזה.

כבר אומר שסירוב לינשוף ברוב המקרים הוא המצאה של השוטר הבודק, לוודאי אם הסירוב נבע מהכשלת בדיקת ינשוף, (ממש כך) שגם פעולה זו נקראת סירוב לינשוף, לרוב מניסיוני בתיקים בבתי המשפט, עניין הסירוב או ההכשלה נולד על רקע ויכוח שנגרם בין השוטר לבין הנהג הנבדק כאשר השוטר החליט על דעתו שהנהג מסרב לינשוף.

סרטון מתמצת על סירוב לינשוף – והאם אפשר לקבל זיכוי ?

מהי בדיקת שכרות ?

היא בדיקה יזומה אשר מתבצעת ע"י שוטר תנועה. הבדיקה מתבצעת בנהגים ששוטרי תנועה חושדים כי קיים סיכוי סביר שהם תחת השפעת אלכוהול. כל שוטר תנועה, רשאי לבצע בדיקת שכרות, גם אם אין חשד כי הנהג נמצא תחת שכרות או השפעת משקה אלכוהולי. 

ישנן בדיקות שונות לשכרות שמבצעת משטרת התנועה של ישראל, כמו בדיקת ינשוף שהיא הבדיקה הנפוצה ביותר. מכשיר הינשוף מודד את כמות האלכוהול בגופו של הנהג באמצעות נשיפות של הנהג למכשיר, מה שיראה את כמות האלכוהול כאשר 290 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר ינשוף, מראה כי הנהג אכן נמצא תחת השפעת משקאות אלכוהוליים (נהיגה בשכרות).

בדיקת מאפיינים, כאשר בדיקת שכרות ונהיגה, דהיינו בדיקה זו מטרתה לבדוק את התנהגות הנהג, כגון : הליכה בקו ישר, צורת הדיבור, ריח אלכוהול שנודף מהנהג, בדיקת אישונים ועוד וע"מ לקעקע את אמינות השוטר העניין הבדיקה ושאכן רשם את מה שראה ולא מדימיונו ראה פרטים נוספים בקישור הבא: עורך דין נהיגה בשכרות איך לקבל עונש מופחת נהיגה בשכרות.

מעבר לכך גם חוקית, החוק מורה על הסבר מצד השוטר לנהג מה שאף פעם לא עושים – בהתאם לסעיף סע’ 64ב (ב2) פקודת התעבורה [נוסח חדש]:

”שוטר הדורש מנוהג רכב, או ממונה על הרכב לתת לו דגימת נשיפה, דגימת רוק, דגימת שתן או דגימת דם, לפי הוראות סעיף זה, יודיע לו את מטרת נטילת הדגימה, יבקש את הסכמתו, ויסביר לו את המשמעות המשפטית של סירוב לתת דגימה, כאמור בסעיף 64 ד “.

ראשית, כשמדובר בעבירת שכרות מתוקף “חזקת הסירוב”, יש לזכור כי מדובר בחזקה שבדין אשר מהווה חזקה הניתנת לסתירה. בהתאם לחוק, כתנאי להפעלת החזקה, יש חובה כי השוטר יסביר לחשוד באופן חד וברור בשפה המובנת לו, את המשמעות המשפטית של הסירוב לביצוע בדיקת הנשיפה. אם מדובר בעובד זר אז בשפתו ולא אנגלית וכאן יש מקום גדול לטעויות המקימות ספק סביר בתיק לזיכוי.

בדיקת דם שכרות?

בדיקה נוספת לגילו אלכוהול ולא באמצעות האויר, היא בדיקת דם (שכרות), על פי חוק בדיקת שכרות, שוטר תנועה, יכול לבקש דגימת דם שכרות, לנהג שהיה מעורב בתאונת דרכים, או כאשר קיים חשד לביצוע עבירה לפי סעיף 64(ב')(ב) לפקודת התעבורה.

שוטר תנועה אינו יכול לבקש בדיקת דם מנהג בבדיקה שגרתית, היות ומדובר על בדיקה פולשנית, כך שעל השוטר במקרים חריגים, כמו למשל כאשר מתעורר ויכוח לגבי תוצאות בדיקת הינשוף. במקרה זה, על השוטר, לדרוש את הסכמתו של הנהג על מנת לבצע בדיקת דם שכרות.

כמו כן, שוטר תנועה, יהיה חייב להסביר את תהליך בדיקת שכרות לנהג, את מטרת הבדיקה ואת המשמעות המשפטית שלה בעת סירוב הנהג (ומניסיון הם כלל לא אומרים וזאת לדאבון הלב, הם לא יודעים, איך לומר ומה לומר, ומה המשמעויות המשפטיות של הבדיקה. עוד נקודה חשובה היא, כל בודק הוא אדון לעצמו ומחליט מתי הנהג סירב אם סירב.

כלומר, ההבנה של השוטר היא אינדיבידואלית, ובדיוק כאן, יש מקום לטעויות רבות, ולכך יש להוסיף את העובדה שהנהג התחצף או התווכח, כאן השוטר כבר גיבש דיעה שלילית לגבי הנהג ולא כי באמת הנהג הכשיל את הבדיקה, ו/ או סירב לה. אלא כי השוטר פעל מתוך יצר הנקמנות).

השאלה היא, מה דינה של בדיקת דם שכרות? האם ניתן יהיה לבטלה? עקרונית כן, היות ומדובר בבדיקה פולשנית ויש לקבל את הסכמת הנהג ומכיוון שמחוסר הסכמה, לא ניתן ליטול דם מהנהג, כך שהתוצאה היא ביטול בדיקת שכרות. למשל תאונת דרכים בעקבות שכרות והנהג לא התעורר אסור לקחת לו בדיקות דם לגילו אלכוהול ככל שלקחו בדיקת דם. או אז הדרך קצרה לזיכוי או לביטול כתב אישום. ראה פסק דין בו לקוח נאשם בסירוב לינשוף וזוכה במחוזי.

סירוב לינשוף פסק דין
מצד שמאל כתב אישום מצד ימין זיכוי במחוזי
לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן
בדיקת שכרות סירוב להיבדק (פעם שלישית נהיגה בשכרות) חזרה מכתב אישום
נאשם עם שכרות בפעם השלישית תוצאה בוטל כתב האישום בתנאי שהנאשם לא יתבע להוצאת.

מהי בדיקת מאפיינים שכרות?

ישנם כמה אופנים אשר באמצעותם מתבצעת בדיקת שכרות סמים לנהגים. למשל בדיקת מאפיינים, אשר בדיקה זו, בוחנת: ביצוע הליכה של הנהג בקו ישר, צורת הדיבור, ההתנהגות, ריח אלכוהול שנודף מהנהג, בדיקת אישונים וכדומה. יש לציין כי קיימת גם בדיקת שכרות אופניים חשמליים, למרות שחלק גדול מרוכבי האופניים סבורים שאם אין מדובר בכלי רכב ממשי, הם יכולים לשתות משקאות אלכוהוליים בעת רכיבה על אופניים חשמליים.

אי מתן בדיקת שכרות – סירוב לינשוף – מהן ההשלכות?

כל סירוב מצד נהג לביצוע בדיקת שכרות, יתקבל כהודאה בפני השוטר על עבירת נהיגה תחת שכרות.  מצד שני, בתי המשפט לתעבורה בישראל, זיכו נאשמים שסירבו לבצע בדיקת שכרות, היות והם הצליחו להוכיח, כי לא הוסבר להם באמצעות שוטרי התנועה, מהי משמעות הסירוב. יש לדעת, כי שוטר תנועה, רשאי יהיה להחזיק נהג לבדיקת שכרות, לפרק זמן של חצי שעה. במידה ונהג הוחזק מעבר לפרק זמן של חצי שעה, נושא זה, יכול להיות לזכותו של הנהג בביהמ"ש לתעבורה.

סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות

נהג המסרב לבצע בדיקת ינשוף לבדיקת שכרות, והוא חשוד כמו ששתה משקאות אלכוהוליים, הגנתו המשפטית תצטמצם, היות ולא הוכח אחרת. אם כנגד הנהג יוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת משקאות אלכוהוליים, עליו להוכיח כי סיבת הסירוב מוצדקת, היות וסירוב לבדיקת ינשוף נחשב לשיבוש הליכי חקירה. 

עוד על נהיגה בשכרות – נהג אשר סירב לבדיקת ינשוף, היות וקיים חשד סביר כי הוא שתה משקה אלכוהולי, או שעשה בכוונה להכשיל את הבדיקה, ייחשב למי שנהג בשכרות לפי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה. סעיף בחוק שמעלה את שכרות הנהג במקרה של סירוב בדיקת ינשוף או בדיקת שכרות הוא סעיף 64 ד(א) וסעיף 39א לפקודת התעבורה. שימו לב, סירוב ל-בדיקת ינשוף סירוב לבדיקת שכרות היינו אך.

האם מותר לנהג לסרב להיבדק בדיקת שכרות לפי דרישת שוטר (לביצוע בדיקת אלכוהול)?

התשובה תלויה בנסיבות המקרה, אך מצד שני, מי שמסרב לבצע בדיקת ינשוף, ייחשב כמי שנהג תחת שכרות או תחת השפעת משקאות אלכוהוליים ולכן מדובר בפסילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים, אך במידה ונהג הורשע על אותה עבירה בשנה הקודמת, עונשו יהיה פסילת רישיון למשך 4 שנים. 

אם רישיון הנהיגה יקר לכם, מומלץ שלא לסרב לבדיקת ינשוף. לרוב בדיקת ינשוף, נעשתה שלא לפי הנהלים, במידה והיה חשד סביר ואכן הנהג נמצא חיובי לכמות האלכוהול שאינה מותרת בגופו, הוא יוכל תמיד לערער על כך באמצעות עו"ד תעבורה וזאת, לאחר שתיעד את מהלך הבדיקה. למידע נוסף לגבי בדיקות שכרות היכנסו לקישור הבא:

חוזר בנושא נטילת דגימת דם לשם בדיקת שכרות | חוק חופש המידע (foi.gov.il)

במידה והגישו נגדי כתב אישום על סירוב להיבדק סירוב לינשוף מה עושים?

סירוב לבדיקת ינשוף – כאשר נהג, מסרב לבדיקת ינשוף, החוק יסיק מכך ( דהיינו חזקה משפטית לא חלוטה), כי רמת האלכוהול בגופו היא מעל הכמות המותרת על פי חוק, ולכן הנהג מסרב – כבר אומר מה שאינו נכון כי השוטרים כלל לא יודעים איך לבצע את הבדיקה בדיוק כמו שהיו צריכים לבצעה, ובדיוק כמו שמופיע בהנחיות המשטרה ולכן, אין אפשרות לגלגל את הנושא לפתחו של הנהג ).

כך שהוא יכול להיות מואשם בגין נהיגה בשכרות. הנהג, יכול לספוג עונש כגון פסילת רישיון נהיגה. מצד שני, אם הבדיקה נכשלה, בגלל סיבות שלו היו תלויות בנהג, או שהוא אינו יכול לבצע את הבדיקה בגלל סיבות רפואיות כגון מחלה בדרכי הנשימה וכדומה, ייתכן ותהיה לו הגנה טובה, מה שיכול לזכות אותו בדין.

נהיגה בשכרות סירוב לבדיקת ינשוף תמיד אפשר להילחם על זה.

לנהג יש לשים לב, אם השוטר אכן הזהיר אותו לגבי ההשלכות המשפטיות על סירובו לבדיקת הינשוף, היות ואם השוטר אכן הזהיר את הנהג, ואם הוא לא הזהיר אותו, זה בהחלט מהווה טענה משמעותית בהגנה על הנהג בביהמ"ש לתעבורה.

זו הסיבה, כי יש להסתייע בייצוג של עו"ד לתעבורה ותיק שמכיר היטב את החוק וכבר הצליח לזכות נהגים, על סירוב לבדיקת ינשוף, אם באמצעות חוות דעת מקצועית וראיות אחרות.

סירבת לתת בדיקת ינשוף האם השוטרים ביצעו את ההנחיות? ראה ברשימה מטה, איך השוטרים צריכים היו לאכוף את העבירה?

מבחינת החוק עדיין מצב זה אינו סוף פסוק, על המדינה להוכיח את יסודות העבירה אשר בגינה הוגש כתב אישום. לא זו אף זו,

  • יש לבחון האם הוסבר לך מהי המשמעות לסירוב לא רק בעל פה אלא גם בכתב. ראה בעניין זה מהו סירוב לבדיקת ינשוף  פעמים רבות, תוך כתיבת הדו”ח בדמות מזכר ועיכוב החשוד, נאמרים דברים שאינם נרשמים במזכרים ובדו”חות פעולה. לפיכך, עליך להקליט את השיחה ולהוכיח, לאחר מכן, בבית המשפט כי לא הוסבר לך מהי משמעות הסירוב.  

  • יתירה מכך, היה והוסבר לך מהי מטרת הבדיקה או משמעות הסירוב, ולא תועדה הדרישה ממך להסכים לבדיקה, יכול מאד כי עצם אי תיעוד זה עלול להקים ספק סביר לגבי עובדות המקרה שבסופו עלול להימחק כתב האישום או לחילופין לזיכוי.

  • לעיתים, תוך עיכובך לתחנה לא יידעו אותך כי זכותך להיוועץ בעו”ד, גם פעולה שכזו מהווה פגיעה חמורה בזכות להליך הוגן. ברי, לאחר אזהרת החשוד ולאחר שהודיעו השוטר את מהות החשד נגדו, חובה עליו למסור כי זכותך להיוועץ בעורך דין.

  • לאחרונה מכוח הפסיקה בעניין, הובא נהג שביקש מהשוטרים להיבדק באמצעות בדיקת דם ולא באמצעות ינשוף. האחרונים, סירבו לאפשר לו להיבדק בבדיקת דם, למרות רצונו וזכותו לעשות כן, תוך הטעייה כי הנהג חייב לעבור את בדיקת הינשוף.

סיכום קצר – הכשלת בדיקת שכרות דהיינו סירוב לבדיקת ינשוף?

כאשר נהג מסרב לבצע בדיקת ינשוף, או מכשיל אותה בכל דרך אפשרית, קמה החזקה, כי הנהג היה שיכור והנהג יהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק למי שנהג בשכרות. 

יש לציין כי בדיקת ינשוף אינה מאוד מדויקת וניתן לראות בבירור אם הנהג היה תחת השפעת משקאות אלכוהוליים רק באמצעות בדיקת דם. ישנם מקרים רבים, אשר הכשלת הבדיקה למעלה מפעמיים, כאשר התבקש לעבור את הבדיקה, ייחשב כסירוב לביצוע הבדיקה. 

למשל ההכשלה, עשויה להתבטא בכך שהנהג לא נושף מספיק לפיית הינשוף ובכך הוא מסכל את תוצאות הבדיקה. תפקידו של השוטר הוא להסביר לנהג את משמעות הכשלת הבדיקה.

בהכרעת הדין מנמק כבוד השופט שהינו גם ד”ר לכימיה מדוע על השוטרים לאפשר זאת, תוך הסבר כי על פי הרפואה המשפטית בדיקת הדם הינה מדויקת יותר מבדיקת נשיפה. למותר לציין כי בהתאם להנחיות משטרת ישראל ראש אגף התנועה, הכלל הוא שיש לעשות שימוש במכשיר הינשוף.

אולם, השוטר המפעיל את הינשוף לצורך הבדיקה הנידונה רשאי לדרוש מנהג נטילת דם לבדיקה, זאת כאשר הנבדק מבקש זאת מיוזמתו למרות העדיפות הקיימת לביצוע בדיקות נשיפה. על כן, השוטרים לא פעלו אלא בניגוד להנחיות.

סירוב לבדיקת שכרות

לסיכום, סירוב לבדיקת שכרות דוגמאות במידה ונתפסת בשכרות עליך לבדוק מספר נתונים:

1. הוסברה לך מהי משמעות הבדיקה?
2. האם נכחו עוד אנשים בבדיקה?
3. כמה זמן עבר מלקיחת אוויר נשוף?
4. האם נעשתה בדיקת מאפיינים? הרשאת שוטר בודק?

בכל מקרה בו הוגש כנגדכם כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות המבוססת על סירוב להיבדק, כדאי וראוי להיוועץ בעורך דין תעבורה המצוי ברזי החוק והפסיקה.

לכל שאלה אנו כאן לרשותם, ייעוץ ראשוני ללא עלות, טלפון (רב קווי) משרד 077-530-9587, ריקי מנהלת משרד. למקרים דחופים יש לצור קשר לנייד 0524-42-42-21 (כפתור צור קשר בנייד) ישירות לעו”ד חיים אליה

ראה מה אחרים חיפשו בנושא זה

  • עורך דין תעבורה הכי טוב בארץ

    עודכן לאחרונה ב נובמבר 26, 2022 ע"י חיים אליה רבים שואלים מיהו עורך דין תעבורה הכי טוב בארץ ? ברור כי על שאלה זו אין עורך הדין יכול לענות. שכן, “אין הנחתום מעיד על עיסתו”. אך, הצעתי תהיינה להתחיל בחיפוש בגוגל או באמצעי מדיה אחרים בחיפוש אחר עורך דין הכי טוב או מומלץ.  חיפוש זה אשר…

  • נהיגה בשכרות נהג חדש/נהיגה בשכרות נהג צעיר-חוקים וענישה כל המידע לשנת 2024

    עודכן לאחרונה ב ינואר 4, 2024 ע"י חיים אליה בעמוד זה אפרט מהי הכמות הנדרשת להרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות נהג חדש (נהג חדש אלכוהול), וכן אפרט את מתחם ה- עונש על נהיגה בשכרות נהג חדש ? אענה על השאלות מיהו נהג שיכור עפ"י חוק, אסביר מה עושים וכיצד יוצאים מזה. כמו גם, אפרט מה…

  • נהיגה בשכרות

    עודכן לאחרונה ב פברואר 3, 2022 ע"י חיים אליה החלטה 1 – ביטול כתב אישום של נהיגה בשכרות בכמות של 845 מק"ג לליטר אויר. החלטה השניה – לקוח עם שכרות שלישית בית המשפט פוסל את הרישיון ל- 11 חודשים ומזכה מעבירה של נהיגה בשכרות. החלטה שלישית – צוות המשרד  לא אמר נואש, ועל ההחלטה מספר…

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע