עקיפות אסורות ( עקיפה בדרך לא פנויה / כשדה הראיה מוגבל או חסום חציית קו הפרדה רצוף )

עודכן לאחרונה ב אוקטובר 21, 2021 ע"י חיים אליה

עקיפה אסורה בדרך שאינה פנויה עו"ד תעבורה

עקיפה אסורה עקיפה בדרך לא פנויה 

על פי קביעת המחוקק, ישנם מקרים רבים בהם עקיפת רכב אחר כמו עקיפה מימין או עקיפת מכשול בדרך, יהא אשר יהא, אינה מותרת. עם זאת העבירות הנפוצות אשר נידונות בבתי המשפט בגין עקיפה הינן עקיפה בדרך לא פנויה, תוך חציית קו הפרדה רצוף או כאשר הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל באופן חלקי או מוגבל באופן מלא.

כנגד נהג המורשע בעבירה זו, עומד עונש פסילה מינימאלי של שלושה חודשים. הגדרת עבירה זו, הינה עקיפה אשר נעשית בקלות ראש כאשר הנהג נהנה משדה ראייה פתוח וברור, ויוצא לעקיפה למרות שישנו רכב המתקדם לעברו בנתיב הנגדי.

כאשר העקיפה מבוצעת המרחק בין הרכבים אינו גדול ומשכך, העקיפה אינה בטוחה וגורמת לסיכון.

מדובר בעבירה חמורה הנושאת בצידה הזמנה לדין ופסילה מנהלית בת 30 ימים ע”י קצין משטרה, הרשעה בעבירה גוררת בצידה 10 נקודות חובה לחובת הנהג. מדובר בעבירה חמורה.

וזאת מאחר, העקיפה מבוצעת כאשר המרחק בין הרכבים אינו גדול, ומשכך העקיפה אינה בטוחה וגורמת לסיכון נסיעתו של הרכב האחר.

בהגשת דו”ח כנגד עבירה כזו, מלבד פרטי הרכב והנהג, על השוטר למלא גם את הפרטים הטכניים כגון זמן מקום ועוד פרטים רלוונטיים אחרים, האופפים את הגדרת העבירה.

שוטר חייב לציין את מספר הנתיבים, פרטי רכב נגדי אשר חלף בכיוון ההפוך ונאלץ לסטות, ועוד פרטים אחרים המצביעים על אדישות הנהג לתוצאה שבסופה נגרמה תאונת דרכים.

עקיפה אסורה – עקיפה בשדה ראייה מוגבל או חסום:

נהג ביצע עקיפה מסוכנת בדרך בו שדה הראייה מוגבל, ואין הנהג היה מודע לדרך שאיננה פנויה יואשם בסעיף עבירה של נהיגה בדרך בה הראות לקויה או שדה הראייה מוגבל.

במקרה זה, לא עומד עונש מינימלי 3 חושדים פסילה. מאחר ומדובר ברשלנות ולא בביצוע עבירה מתוך מודעות, תוך בחינת נסיבות המקרה.

עקיפה אסורה – חציית קו הפרדה רצוף:

כאשר בית המשפט מרשיע בעבירה זו אין רלוונטיות האם קו ההפרדה הרצוף סביר שיהיה במקום או לא, אלא על המדינה להוכיח כי הנהג ידע כי יש קו הפרדה רצוף, אשר נחצה במודע.

מה לעשות במקרה שנתפסתי באחת מהעבירות המגלמות את העבירה של עקיפה אסורה ? 

באם הנהג קיבל דו”ח בגין עקיפה אסורה, ראשית לא להתווכח עם השוטר בשטח, להתנהג באדיבות ולא לגרום לפרובוקציות.

שנית, לבדוק את הפרטים המתוארים בדו”ח, את סיכוייו להביא להרשעתו, את הנסיבות האופפות, את חוקיותו ושאר פרטים רלוונטיים משמעותיים אחרים תוך צילום הזירה.

עורך דין תעבורה תל אביב חיים אליה 0524-42-42-21 משרדנו עוסק בתחום התעבורה ופלילי פגישת ראשונית ללא עלות.  

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע