מהי אלימות בתוך במשפחה?

עודכן לאחרונה ב יוני 18, 2021 ע"י חיים אליה

כבר עכשיו אציין – כי לא כל מי שנוהג באלימות הוא כמי ששולט במעשיו. כלומר, אין הדבר אומר כי המכה עלול להיענש באופן מיידי. אלא, בתי משפט ברוב המוחלט של התיקים הקשים (ריסוק פנים שבירת עצמות ועוד) באלימות במשפחה מעדיפים את האינטרס השיקומי אל מול האינטרס הציבורי דהיינו מעדיפים טיפול ולא מאסר בפועל לנוהג באלימות !

המון אנשים לא מודעים להתנהגות אלימה ואף התנהגות חייתית ואכזרית כפי שמציינים בתי משפט עת גוזרים את דינו של הנאשם (ע”פ 1237/17) מבחינתם כל עוד לא השתמשו באלימות פיזית לדוגמה מכות או דחיפות וכיוצא באלה לא נהגו באלימות.

10 2 300x251 1

כמובן שהנחה זו הינה טעות מהיסוד מפני שאלימות אינה מסתכמת בפגיעה גופנית או פיזית אלא אלימות היא כל פגיעה מכוונת בזולת בגוף ובנפש כולל קללות יריקות וכו’.

מהם עיקרי החוק למניעת אלימות במשפחה :

חוק למניעת אלימות קובע כך  – 

אלימות במשפחה תהיינה מבן זוג או בן זוג של הורה, דהיינו חבר של אחת ההורים, סבא, סבתא, דוד, דודה, אחים – כל המעגל הקרוב והמעגל הרחוק לאלימות – יקרא אלימות בתוך המשפחה.

או לחילופין אף המחוקק שהיא כנסת ישראל הרחיבה את מונח העבירה גם למי שאחראי לצורכי מחייתו, חינוכו או שלומו של קטין או חסר ישע, המתגורר עמו, וקטין או חסר ישע המתגורר עם מי שאחראי עליו כאמור;

יוצא אם כן מצב בו הנוהג באלימות הוא כמי שמבקש להשליט מורא וסדר, התנהגות המבקשת לשלוט בנפגע בכל מיני דרכים שונות ומגוונות כולל ילדים, בן זוג, חברים ובין אנשים קרובים.

איך באה לידי ביטוי אלימות במשפחה ?

אלימות במשפחה מוצאת דרכה לנפגע בדרכים שונות:

אלימותפיזית

מדובר בתקיפה פיזית, או התעללות חמורה לאורך שנים, בדמות מכות של ממש ואף מכה בודדת אחת באמצעות חפצים שונים או ללא כל חפץ. יש לשים לב כי, במידה והאלימות נעשית עם חבלות הרי כתב האישום יהפוך לחמור והעונש אשר תבקש המאשימה יהיה פי שניים דוגמאות – אלימות גורמת לחבלות, שבירת עצמות וכו’. לכן, אם פגעו בכם – דווחו על המקרה ואל תמתינו למקרה האלימות הבא, שיכול להיות חמור יותר.

אלימות נפשית בעיקר אלימות נגד נשים :

אין מדובר באלימות פיזית, אלא אלימות מילולית כדוגמת מילים קשות, השפלה והטלת אימה ופחד על בן המשפחה. חשוב מאוד שלא להפחית בחומרה של האלימות הנפשית.

אלימות מינית

אלימות בכפיית קיום יחסי מין ולא מתוך רצון חופשי והסכמה-  כגון : אב האונס את בנותיו או את אשתו. לבל נשכח כי אלימות מינית באה לידי ביטוי גם בן בני זוג וגם בן בעל לאשתו. שכן המחוקק מבקש להדגיש כי אין אשת הבעל מוגדרת כרכושו והטוב בעיניו ייעשה !

אלימות כלכלית

בד”כ לפני פרידה וגירושין הפגיעה היא במשאבים הכלכליים, היוצרת כמובן תלות מוחלטת של בת הזוג, כאשר הבעל הוא מוחזק מבחינת החוק כחזק וכמי שמפרנס אזי פערי הכוחות עצומים נוכח תלות בו.

מה הן הדרכים להתגונן מאלימות במשפחה:

השלב הראשון הוא קודם לפנות לייעוץ – מומלץ ללכת לקווי חירום בהם אתה יכול לקבל שירות אנונימי המפנים לרשת גורמי טיפול בקהילה היכולים לסייע.

בקהילה יש מרכזים לטיפול ולעצרת אלימות במשפחה המייעצים בכל יום למלא משפחות הנמצאים בדיוק במצבך.

נקודה נוספת חשובה לא פחות, לפנות למשטרה אחרת אתה כמי שסבל, וסובל מאלימות עלול להיות קורבן ולא לצאת ממעל האלימות. שכן אחרת עלול לקחת חלק פעיל בסטטיסטיקה.

לפעול מיידית לקבלת צו הרחקה: החוק למניעת אלימות במשפחה נותן את האופציה לבית המשפט לתת צו הגנה מפני בן המשפחה האלים.

הצו אוסר על האדם האלים לצבע את ההתנהגויות הבאות:

אין להיכנס לדירה שבה מתגורר המתלונן או הימצאות במרחק מסוים מאותה דירה.

איסור להפריע למתלונן בכל דרך ובכל מקום.

איסור לשאת או להחזיק נשק.

סיכום-

אלימות במשפחה לובשת מגוון רחב של צורות יש להשתמש בחכמה כנגד האלים שכן אחרי הכול הוא משפחה יש להפנות לטיפול מונע. ככל והוגש נגד האלים כתב אישום בעניין אלימות בתוך המשפחה עדיין וניתן לעשות הרבה כדי למנוע מעונש כבד או מעונש בכלל חמור במקרה יהא אשר יהיה עליך לפנות לעורך דין פלילי.

לייעוץ צור קשר 

באופן מיידי 24/7 שעות ביממה

0524-42-42-21 עו”ד חיים אליה באופן מיידי 24/7 שעות ביממה עו”ד חיים אליה. 

מידע נוסף בקשר עם סיוע שאינו משפטי לנפגעי אלימות במשפחה:

קווי חירום ותמיכה:

קו חירום לטיפול באלימות במשפחה 1-800-220-000

ויצ”ו קו חירום לנשים מוכות 03-5461133, 02-6514111, 08-6376310, 08-8550506
הקווים פועלים 24 שעות ביממה

קו חירום לגברים מכים  03-6492470

מרכזים לטיפול ולמניעת אלימות במשפחה

מקלטים לנשים מוכות וילדיהן נמצאים בכל רחבי הארץ אך כתובתן חסויה.
בשעת הצורך ניתן לקבל את כתובתם בקו חירום 1-800-220-200

מרכז גליקמן לטיפול באלימות במשפחה: שירותי אבחון, הערכת סיכון וטיפול – ימים א’-ה’ 9:00-15:00
03-6492469, 03-6492470

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע