נהיגה בשכרות נהג חדש/נהיגה בשכרות נהג צעיר-חוקים וענישה כל המידע לשנת 2024

עודכן לאחרונה ב ינואר 4, 2024 ע"י חיים אליה

בעמוד זה אפרט מהי הכמות הנדרשת להרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות נהג חדש (נהג חדש אלכוהול), וכן אפרט את מתחם ה- עונש על נהיגה בשכרות נהג חדש ? אענה על השאלות מיהו נהג שיכור עפ"י חוק, אסביר מה עושים וכיצד יוצאים מזה.

כמו גם, אפרט מה ההבדל בין נהיגה בשכרות נ-ה-ג חדש לבין נהיגה בשכרות נ-ה-ג צעיר, מה העונש על נהיגה בשכרות נהג צעיר ? מה קורה לאחר הפסילה והעונש של נהג צעיר ו/או נהג חדש בעניין שכרות, במידה וקיבל עונש פסילה של 24 חודשים (פסילת מינימום) ? ועוד..

מיהו נהג שיכור עפ"י חוק ?

נהג שיכור הוא נהג אשר בדמו נמצא כמות אלכוהול שהיא מעל 50 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, ואם מדובר בנהג שהוא מעל 24 שנים, כלומר, גילו אינו נחשב לאוכלוסייה מיוחדת (אוכלוסייה מיוחדת דהיינו נהגים צעירים שהם פחות מ-24 שנים, כדוגמת, נהגים חדשים, נהגי אוטובוס, נהגי מוניות, נהג משאית, כל אלו נחשבים לאוכלוסיות מיוחדות.

יוצא איפא, שאם נהג אשר חרג מהכמות המותרת בין אם מדובר בנהג צעיר או בין אם מדובר בנהג ותיק שהכמות היא למעלה מ-290 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, אזי הוא שיכור, כלומר מבחינת החוק והתקנה אותו נהג נחשב כנהג שיכור.

מהי ההגדרה בפקודת התעבורה ל-נהג חדש, נהג צעיר ונהג ותיק (משך הזמן) ?

ע"מ לקבוע כי הנהג נהג בשכרות, ראוי להבין ממתי עד מתי חל נהג חדש או צעיר או ותיק, כדי לדעת איך לסווג את כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. למשל, נהיגה בשכרות נהג חדש יוגש בדחיפות יותר מאשר כתב אישום הכולל נהיגה בשכרות ל- נהג צעיר או לנהג ותיק – כפי שיוסבר להלן לקביעת וותק הנהיגה יש משמעות ענפה.

נהג חדש הינו נהג שנמצא בתקופה של שנתיים מיום קבלת רישיון הנהיגה למעט, נהגי אופנוע, טרקטורון או מכונה ניידת ולכן לא נקראים נהגים חדשים ככל ויש להם רישיון נהיגה בכלי זה.

אך לעומת זאת – נהג צעיר, נחשב לנהג שטרם מלאו לו 24 שנים ויש לו רישיון נהיגה (על רכב) מעל שנתיים. יודגש כי על נהג חדש, אשר טרם מלאו לו 24 שנים, חלה חובת ליווי של 6 חודשים והוא אף מוגבל במספר הנוסעים שהוא יכול להסיע לפירוט ראה בקישור הבא מלווה לנהג חדש.
 
נהג ותיק, נחשב למי שברשותו רישיון נהיגה מעל ל- 5 שנים והוא בן 24 שנים ומעלה. נהג ותיק, מוסמך להיות מלווה לנהג חדש, רק כאשר הוא לא יהיה בהשפעת שתיית אלכוהול או משקאות משכרים אחרים ו /או שנטל סמים. תוכלו לראות פרטים נוספים באתר של משרד התחבורה, אשר כתובתו: נהג חדש ומלווה | משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נהיגה בשכרות נ-ה-ג צעיר ?

נהיגה בשכרות נחשבת לאחת מעבירות התעבורה החמורות, על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר על נהג צעיר שגילו הוא מתחת ל-24 שנים, עם יותר משנתיים רישיון נהיגה על רכב דווקא, ולא אופנוע או טרקטור וזאת משום שמתחילה תקופת ה-"נהג חדש" מאז קבלת רישיון על הרכב ולא מקבלת רישיון אופנוע או טרקטור כך מוגדרת הפקודה בעניין נהג צעיר או חדש.

ולכן, מי שצריך יותר להיזהר הוא נהג חדש דהיינו מי שרישיון הנהיגה שלו הוא מתחת לשנתיים ייחשב ל-נהג חדש. רף הענישה בגין עבירה חמורה זו, שונה בין נהגים ותיקים לבין נהגים צעירים ו/או חדשים הכול בפירוט הבא: 

העונש על נהיגה בשכרות נהג צעיר – למעשה עד שנת 2017 לא היה הבדל בעונשים בין נהג צעיר לנהג ותיק בגין נהיגה בשכרות, אך כאשר בדיקת הינשוף הגיעה לארץ ומשטרת ישראל החלה להשתמש בה, הופרד רף העונשים בין נהיגה בשכרות נהג צעיר, לבין נהיגה בשכרות של נהג ותיק.

יש לשים לב, היות ואם מדובר בתיק תלת"ן, שהוא מיוחס לעבירות תעבורה קשות ומסוכנות, תהיה החמרה מצד בית המשפט לתעבורה. תיק תלתן ייקבע לשיפוט מהיר, ובאם מדובר על נהג חדש או נהג צעיר בעבירת נהיגה בשכרות או תחת השפעת אלכוהול, לרוב תוגש גם בקשת פסילה עד תום ההליכים המשפטיים כנגד הנהג מחשש למסוכנות, דהיינו עד לסיום כל התיק בערך כשנה לא ינהג.

אך עורך דין לתעבורה שמייצג את הנהג, יכול למצוא כשלים (כלומר – כשלים בבדיקת השוטר כאשר אלה מצביעים על ליקוי חמור בתיק וככל שיהיו יותר כשלים בית משפט לא יוכל להרשיע וגם לא יפסול את רישיון הנהיגה), היות ומדובר על הגדרה בלבד בתיק תלתן ביחס להגדרה של נהג חדש או צעיר – ניתן לעשות זאת ולהימנע מפסילת רישיון עד תום ההליכים המשפטיים. 

נהיגה בשכרות נהג חדש | נהג חדש-אלכוהול ?

נהג חדש, אשר נתפס עם ריכוז אלכוהול בגופו מעל הכמות המותרת, שהיא נמוכה יותר מאשר ריכוז האלכוהול בגופו של נהג ותיק יוגש נגדו כתב אישום הכולל בקשת פסילה עד לתום ההליכים המשפטיים, בדיוק כמו נהג צעיר אלא שנהג חדש "יזכה" להחמרה נוספת בעונשים.

לדוגמה נהיגה בשכרות נהג חדש – (בניגוד לנהג צעיר) גם בית משפט יורה על מאסר על תנאי בעבירה, למשך לפחות 4 חודשים לשנתיים,  ופסילת רישיון גם יותר משנתיים בסוף התיק ואילו בבקשת פסילת רישיון (בדר"כ זה שנה), גם אם לא הסתיים תיקו העקרי. וזאת כי נהג חדש ו-אלכוהול אין הם מסוג העבירות שבהם בתי משפט נוטים להקל, אלא אם כן ישנם כשלים בראיות כפי שהוסבר לעיל. 

נהיגה בשכרות עונש ל- נהג חדש ומשרד הרישוי?

למעשה מצבו של נאשם או חשוד אשר ביצע עבירה של נהיגה בשכרות-נהג חדש,  יהיה הרבה יותר חמור, מאשר נהג ותיק או נהג צעיר. הבעיה היא שאם יישלל רישיונו של נהג צעיר לתקופה ארוכה, הוא יצטרך לעבור מחדש מבחן תיאוריה וטסט.

זו סיבה כי נהיגה בשכרות, עונש ל- נהג חדש יכול להיות מורכב, כך שהוא יצטרך לפנות מיד לעו"ד תעבורה ותיק שיוכל להקל בעונשו. 

האם לעבירה של נהיגה בשכרות ל- נהג חדש יש עונש מאסר בפועל ?

מהם העונשים וכיצד ניתן להתמודד ? האם על נהיגה בשכרות ו-נהג חדש עונש מאסר בפועל ? סעיף 62א לפקודת התעבורה, מתייחס לעונש מאסר בפועל בשל עבירות תעבורה שונות. עונש זה, נחשב לעונש החמור ביותר ונקבע, על פי נסיבות כתב האישום, כאשר כל מקרה הוא לגופו. בתי המשפט נמנעים להטיל עונש מאסר בפועל על נהיגה בשכרות, כאשר הנאשם הוא ללא עבר פלילי.

הנהג לא גרם נזק לעוברי אורח או נהגים אחרים דהיינו אין תאונת דרכים וכן, אחוז האלכוהול בדמו של הנהג היה נמוך. במידה והתנהגותו של הנהג בכביש הייתה חמורה, ביהמ”ש נוהג להטיל על תיק של נהיגה בשכרות (נהג חדש) עונש, מאסר בפועל או עונש של ריצוי עבודות שירות.

נהיגה בשכרות נהג חדש עונש חמור מזה של נהג צעיר  ?

כאשר נהג חדש, עובר עבירת נהיגה בשכרות דהיינו נמצא בגופו למעלה מ- 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר (הכוונה אוויר נשוף), או 10 מילילטר אלכוהול ב- בדיקת דם, העונש יהיה שנתיים שלילת רישיון או נקרא (גם פסילת רישיון נהיגה).

יובהר כי אם הכמות אלכוהול בעת האכיפה (במקום בו נתפס) מצד השוטרים, במקרה של נהיגה בשכרות נהג חדש, דהיינו אם תימצא כמות שהיא בין 50 ל- 100 מקרוגרם אוויר נשוף לליטר, לא תהיינה כל אכיפה והתייחסות מצד השוטרים לעניין נהיגה בשכרות נהג חדש.

הווה אומר, כי יניחו לו לשלום. שכן האכיפה מתחילה מ100 מקרוגרם אויר נשוף ואילך ולא מתחילה מ50 מיקרוגרם אויר נשוף ואילך ולכן ישוחרר הנהג.

ולכן ראוי לשנות את סעיף העבירה ל- נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כך וככל ויתקיים דיון בבית המשפט, יכול בית המשפט לחרוג מהעונש של שנתיים פסילה (שזוהי פסילת מינימום בעבירה זו ובית משפט לא יכול לתת פחות אלא אם משנים את סעי' העבירה) להרבה פחות כך שרישיונו של נהג חדש במסגרת העונש יהיה עד 30 או 60 ימים של פסילת רישיון נהיגה.

איך עו"ד יכול לעזור בנהיגה בשכרות לנהג חדש ? 

נהיגה בשכרות נהג חדש- עורך דין ה- עוסק בתחום התעבורה מנוסה ומיומן ידע למצוא כשלים בראיות, היכולות להביא לידי זיכוי ואם לא זיכוי לפחות הפחתה משמעותית מאוד בעונש, כך שמשנים את סעיף העבירה ואז בית משפט יכול ליתן פסילה נמוכה בהרבה מ- פסילת מינימום, מאחר ובתהליך הבדיקה מחויבים לעשות בודקים מיומנים אך, לרוב הם מתנדבים ו/או שוטרים שלא עברו את ההכשרה לאכיפת ינשוף.

כך שנמצאים הרבה "תקלות"/ "מחדלים" אשר מיטיבים עם הנהג כך למשל אופן הבדיקה היה צריך להיות מיושם ע"י הבודקים או שוטרים מה שלא קורה בפועל:

נהיגה בשכרות נהג חדש מעט מהתקלות –

1.  על השוטר להסביר ולהדגים איך מבצעים את הבדיקה – מה שלא קורה בפועל. 2. רישום שעות מדויק – לא קורה בצורה מדויקת – מאחר ונהג עובר בין שוטר לשוטר ויש עוד הרבה מועמדים לבדיקה תמיד אין רישום שעות מדויק. 3.המתנה לכיול המכשיר – גם במקרה זה לא מציגים תעודת בלון ולא אנליזה. ויש למעלה מ 285 פרמטרים שאותם חייב לבחון השוטר/בודק ינשוף בטרם מבצע את הבדיקה. 

מניסיוני השוטרים לא מקפידים כלל על ההנחיות הבדיקה (הנחיות המשטרה). רק במטרה להצדיק אכיפה, מגישים כתב אישום על נהיגה בשכרות נהג צעיר או נהג חדש ללא כל ביסוס בחומר הראיות. 

מה קורה לאחר הפסילה ועונש של נהג חדש בעניין שכרות – במידה וקיבל עונש פסילה של 24 חודשים  ?

נהיגה בשכרות נהג חדש – לאחר שנתיים ימים של פסילת רישיון הנהיגה שברשותו, הנהג החדש, יצטרך לעבור אמצעי תיקון כגון: תיאוריה, טסט, בדיקות  במרב”ד {המכון הרפואי לבטיחות בדרכים} וזאת, בהתאם למה שיחליט משרד הרישוי. גם כאן יש דרך לטפל מבלי שיעבור את מסכת העינויים הזו.

רמת אלכוהול נהג צעיר ? | נהג צעיר ו-אלכוהול – ההבדל בינו לבין נהג ותיק ?  

מהי רמת האלכוהול לנהג צעיר  ? זו הסיבה כי שאפילו חלה הגבלה חמורה על כמות האלכוהול שמותר לשתות לנהג חדש או נהג צעיר (אלכוהול), שהיא כמעט אפסית. 

לדוגמה, כאשר הכמות של האלכוהול, עומדת על 50 מק"ג בליטר ינשוף אוויר, או 10 מל"ג ב- 100 מיליליטר דם אלכוהול נהג חדש. לעומת זאת, כמות האלכוהול המותרת בגופו של נהג ותיק,  היא 240 מק"ג (לליטר אויר נשוף).

זו הסיבה כי נהגים צעירים, חייבים להתמתן ולשתות מעט אלכוהול, במשך השנתיים לאחר קבלת הרישיון עד גיל 24 שנים. שכן, הם יוגדרו כנהגים צעירים, ונהגים חדשים הם מוגדרים כעד שנתיים מיום קבלת הרישיון לא משנה באיזה גיל הם נתפסו, ( למשל: בן 19 הוציא רישיון ונתפס בגיל 20 יחשב כנהג חדש.) כך שעונשו של נהג חדש חמור בהרבה מעונשו של נהג צעיר. 

מכשיר הינשוף | נהיגה בשכרות עונש נהג חדש

מכשיר הינשוף, הינו מכשיר אלקטרוני, אשר נועד לבדיקת ריכוז האלכוהול בדמו של הנהג. בדיקה זו, נעשית באמצעות נשיפה למכשיר הינשוף. נהג אשר יכשל בבדיקה זו, משמע כי נהג בשכרות. במהלך בבדיקת הינשוף, חל איסור על הנהג, לשתות, לעשן או להקיא. השוטר יוודא, כי מכשיר הינשוף מכויל ומוכן לשימוש. מידע נוסף, תוכלו למצוא ב – ינשוף (מתקן לבדיקת אלכוהול)

בדיקת ינשוף נהג צעיר 

המחוקק הגדיר קבוצה מסוימת הנקראת  אוכלוסייה מיוחדת שחלה עליה הגבלה חמורה של כמות האלכוהול בדם  לפי בדיקת ינשוף, שהיא 50 מיקרוגרם. למרות שכמות אלכוהול זו היא מזערית ואפילו אפסית, אפילו שהנהג ערני והאלכוהול לא השפיע עליו כלל, הוא עדיין ייחשב כי נהג תחת השפעת אלכוהול או נהג בשכרות.

סיכום ביניים – כמות האלכוהול המותרת לנהג חדש ?

נהיגה בשכרות נהג חדש – נהג חדש אלכוהול – כמות אלכוהול המותרת לנהג חדש, או לכל נהג שהוא מתחת לגיל 24 שנים, היא עד 50 מיקרוגרם בליטר אחד של אוויר ינשוף, זוהי כמות האוסרת בעצם, על שתיה של משקה אלכוהולי בכמות שהיא יותר מ – 3 ליטר בירה בערך.

כמות האלכוהול המותרת לנהג צעיר | רמת אלכוהול נהג צעיר

למעשה, כמות אלכוהול המותרת לנהג צעיר | רמת אלכוהול נהג צעיר היא מתחת ל- 50 מק"ג . למעשה זו אותה הכמות המותרת גם לנהג חדש. הנתונים של שתיית אלכוהול בקרב נהגים צעירים או חדשים די מדאיגים ולכן החמרה בחוק.

לסיכום – כמה מותר לשתות לנהג צעיר ? עורך דין תעבורה.

למעשה, כפי שניתן להבין מחוק נהיגה בשכרות נהג צעיר או נהיגה בשכרות נהג חדש, הכמות שמותר לשתות, אם לנהג צעיר ואם לנהג חדש, היא ממש אפסית. הכמות המותרת היא 50 מק"ג בליטר ינשוף אוויר, או 10 מל"ג ב- 100 מיליליטר דם אלכוהול, כך שהנהג עדיין עירני ,כמות כזאת של אלכוהול אינה משפיעה עליו.

אך כל זאת, זה מה שקבע החוק ונהג צעיר, אשר הואשם בשתייה של אלכוהול בכמות שנחשבת מעל המותר בחוק, עליו להתייעץ מיד עם עו"ד לדיני תעבורה (העוסק בתחום התעבורה), על מנת לא לאבד את רישיונו לתקופה ארוכה של עד שנתיים ימים "ולזכות" בפסילה על תנאי וקנס.  

יוער, נהג שיכור הוא אדם שבוצע תחת השפעת אלכוהול או סמים ומחזיק בתפקיד הנהיגה. פעולתו הסופית עלולה להזיק, עם זאת נהיגה תחת השפעת נחשבת לעבירה שאינה מהרף הקשה ויש יכולת אינה להתמודד עימה בבית משפט ובעלות חמורה על פי החוק ראה דוגמאות לעיל.

כתב אישום לנהג חדש או צעיר

נהיגה בשכרות לנהג צעיר- נהיגה בשכרות נהג חדש או נהיגה בשכרות נהג צעיר הלכה למעשה – עוה”ד לדיני תעבורה, ישמרו על הזכויות והאינטרסים של לקוחותיהם, כאשר הם נלחמים באופן עיקש ומתמיד במנגנוני המשפט לתעבורה וגורמי אכיפה, עד לתוצאה משביעת רצון כמו למשל הקלה בעונש כאשר עו”ד יצליח להפוך את העונש ממאסר בפועל ל-מאסר על תנאי או בכל להתחייבות בעניין זה ראה איך מבטלים תיק שכרות ע"י עורך דין נהיגה בשכרות.

נהיגה בשכרות נהג חדש /נהיגה בשכרות נהג צעיר – כל המידע לשנת 2024 בסרטון הבא.

סרטון איך מבטלים תיק שכרות? מה צריך לבדוק ?

איך לבטל תיק שכרות .

עו"ד תעבורה חיים אליה – ראו החלטות של תיקי שכרות – (נהיגה בשכרות נהג חדש) שהסתיימו בזיכוי או חזרה מכתב אישום כי המשטרה לא עשתה את העבודה כמו שצריך.

זיכוי נהיגה בשכרות נהג חדש עו"ד תעבורה

תיק סירוב לנהג חדש הסתיים בזיכוי (לחצו על התמונה)

נהיגה תחת השפעת אלכוהול עונש ?
תיק נהיגה בשכרות פעם שלישית לנאשם נגמר בזיכוי (לחצו עלך התמונה)

י
1024
זיכוי מעבירת סירוב

לכל שאלה או הבהרה אנו כאן עומדים לרשותכם – ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות צרו קשר 077-530-9587 (רב קווי) (מנהלת משרד סניף מרכז – קרן) או ישירות ל- עו"ד חיים אליה 0524-42-42-21 (חיוג ישיר כפתור אדום בנייד)

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע