איך לבטל דוח עקיפה מימין כל המידע

עודכן לאחרונה ב נובמבר 30, 2023 ע"י חיים אליה

עקיפה מימין – על פי תקנה 35 לתקנות התעבורה, קבע המחוקק כי על כל נהג לנהוג ככל הניתן, בצדו הימני של הכביש. גם כאשר מדובר על כביש חד סטרי וכן בכביש דו סטרי וזאת, בכפוף להוראות אחרות אשר קבועות בחוק.

כגון: הוראה אשר אוסרת על נהיגה בנתיב תחבורה ציבורית כך למשל מונית או אוטובוס או רכב פרטי נוסע בנתיב שיועד לתחבורה ציבורית ו-מתכוון לפנות שמאלה ואותת. יודגש כי ההוראות לגבי עקיפה נכונה, ניתן למצוא בקישור כללי עקיפה על פי תקנות התיאוריה

עקיפה מימין הגדרה

מצב שבו רכב עובר ומתקדם מעבר לרכב אחר שנוסע באותו כיוון, אך עושה זאת מהצד הימני של הרכב האחר במקום מהצד השמאלי. ברוב המקרים, עקיפה בכבישים מתבצעת מהצד השמאלי, אך במקרים מסוימים, כגון בכבישים עם מספר נתיבים לאותו כיוון או בצומת עם רמזור, עקיפה זו עשויה להיות מותרת ונפוצה. כמו גם העקיפה צריכה להתבצע בזהירות רבה ולאחר בדיקה מדוקדקת של התנאים בכביש, כדי להבטיח את בטיחות כל המשתתפים בתנועה.

איך לבטל דוח עקיפה מימין עוד תעבורה מסביר 2021

עקיפה מימין דוח איך זה קורה?

קרה לרובכם שנהג נוסע בנתיב השמאלי ולפניו נוסע רכב באיטיות רבה מדי, הנהג אשר נוהג ברכב לפניו אינו מגיב לאיתותים או לצפירות ונדמה כי הוא אינו מעוניין לפנות את הדרך ולעבור לנתיב הימני.

ועל כן, ישנם נהגים אשר מגבירים את המהירות ומבצעים עקיפ או שנאלצים לרדת לשוליים. כאשר, הנהג המבצע את העקיפ הנהג עובר על החוק. 

עקיפה מימין – חוק

נוהג ב-רכב לא יעקוף רכב מהצד הימני ב-יותר באותו כיוון נסיעה.

דהיינו חל איסור לעקוף רכב מימין היות וקיים סיכון שנהג הרכב הנעקף, לא יכול להבחין ב-אותו רכב העוקף מימין,
כך שיש סיכון לגרימת תאונת דרכים. שכן, עפ”י חוק חייב הרכב הנעקף לחזור לימין ומחשש זה שלא יבחין נהג הרכב הנעקף ברכב העוקף מימין, מה שעלול לגרום לתאונת דרכים. 

עוד קבע המחוקק ב-תקנה 47 {א} לתקנות התעבורה כי נהג לא יבצע עקיפה של רכב אחר, אלא רק מצדו השמאלי של אותו פני רכב, המשמעות היא שאסור לעקוף רכב אחר מצדו הימני.

עקיפה מימין – דו”ח

כאשר נהג לא נוהג בצדו הימני של הכביש בניגוד לתקנה האמורה, הוא יהיה חשוף לקנס בסך של 250 ₪ ורישום של 4 נקודות חובה במשרד הרישוי, בגין עבירה זו.

ניקוד זה, עשוי אף לגרור עוד סנקציות, החל מקורסי נהיגה ועד לפסילה בפועל לתקופה  של בין 3-9 חודשים, (ראו איך למחוק נקודות תעבורה) במידה ולנהג עוד נקודות במשרד הרישוי עפ”י שיטת הניקוד החדשה, ראה טבלת ניקוד נהגים – טבלת הניקוד.

עקיפה מימין מותרת בתנאים הבאים :

בלי לפגוע בתקנת משנה {א} ותקנה 35, בכביש חד סטרי אשר יש בו שני נתיבים או יותר באותו כיוון הנסיעה, כאשר בשל הצפיפות, נעים בו כלי רכב בטורים בכל נתיב, לא יראו כעקיפה את תנועתם של כלי רכב הנעים בנתיב אחד.

כאשר הם נוסעים במהירות העולה על מהירות הרכב כשבנתיב האחר ובלבד, שהדבר לא יגרום הפרעה או סיכון לתנועה. 

סעיף משנה ב’ לתקנה 47, דן בחריגים אשר לפיהם מותרת עקיפה מצד ימין. חריג זה כאמור, מתייחס למצב מיוחד של תנועה איטית בעומס, כאשר מדובר בשני נתיבים. מדובר על איזון האינטרסים שבין זרימת התנועה השוטפת, לבין ביטחון הציבור ועוברי הדרך,
מוחל החריג האמור בנסיבות הללו.

בנוסף, מותרת עקיפה מימין בפנייה שמאלה על כביש חד סטרי או אל כביש שיש בו שני נתיבים או יותר בכל כיוון נסיעה ועד שהנהג השלים את פנייתו לתוך הנתיב השמאלי בלבד או מתכוון לפנות.

דוח עקיפה מימין – ענישה על עקיפה מימין :

בכתב האישום אשר הוגש כנגד הנהג אשר עקף מימין – הוראות החיקוק תירשם כך “נהגת ברכב הנ”ל ועקפת מצד ימין רכב אחר בניגוד לתקנה 47 אלף לתקנות התעבורה”

האם ניתן לרשום דוח אזהרה במקום דוח זה:

הנחיות משטרת ישראל – לא ממירים דוח זה לאזהרה.

איך מבטלים דוח על עקיפה מימין 

על מנת לבטל דוח עקיפה השוטר חייב לרשום מספר פרמטרים המוכיחים את ביצוע העבירה:

אחד – חייב השוטר לרשום את מצב התנועה בכביש.
מזג אוויר – כך למשל אם היה ערפל, חשוך, גשם, אור יום, וכיוצא בזה. אופן זיהוי הנהג אשר ביצעה לכאורה את העבירה. שתיים- מקום עצירתו של הרכב והאם הרכב הפריע לתנועה. היכן עמד ומה הוא שדה הראייה שהיה לשוטר האם יש קשר עין רצוף מרגע שלוש – גילוי העבירה ועד העצירה בפועל. ועוד. 

יודגש כי במאמר זה אין את כל הפרמטרים/ כשלים בראיות לביטול דוח על עקיפה מימין אלא מדובר רק בשלושה ואין בכוחם לבטל את דוח כולו, לשם ביטולו ראוי להתייעץ עם עו"ד תעבורה.

מתי אפשר לעקוף מימין? איך לבצע עקיפה נכונה?

עקיפה מימין מותרת במקרים מסוימים.

בכביש רחב: כאשר יש מספר נתיבים לאותו כיוון והרכב שממנו מעוניינים לעקוף נוסע בנתיב השמאלי יותר.

בצומת עם רמזור:
כאשר הרכב שלפניך נעצר ברמזור כדי לפנות שמאלה, ויש מספיק מקום לעקוף אותו מימין.

בדרכים עם תמרורים מסוימים: במקרים שיש תמרור המאפשר עקיפה מימין.

ברחובות עירוניים: ברחובות רחבים עם מספר נתיבים לכל כיוון.

חשוב לזכור שעקיפה מימין צריכה להתבצע בזהירות ולא להסתכן או לסכן אחרים. תמיד יש לוודא שהעקיפה מתבצעת בצורה בטוחה.

האם מותר לחלוף על פני רכב מימין?

כן בכביש מהיר

האם הנוהג בכלי רכב שנעקף על ידי כלי רכב אחר חייב להאט שהוא נעקף?

לא אין חובה בחוק

האם מותר למשאיות לעקוף?

כן בהתאם לכללים לעיל

עקיפה מימין מתי מותר לעקוף

ראה את תחילת העמוד והפירוט בו.

עקיפה מימין בכביש מהיר – כאן יובר כי עקיפה מימין בכביש מהיר אינה עקיפה המחייבת בדוח והיא מותרת לכל.

לסיכום המאמר עורך דין תעבורה –

עוקפים מימין? עבירת עקיפה מימין 4 נקודות, קנס בגובה של 250 ש”ח, עקיפה בדרך לא פנויה, לא ניתן לרשום אזהרה על דוח של עקיפה מימין ובוודאי שגם לא ניתן להמיר את הדוח לאזהרה. הטיפול הוא מול בית משפט ובעזרת עורך דין מיומן.

יודגש :  אלא מקצת הפרמטרים שעל השוטר לציין כמו גם יש עוד מספר רב של פרמטרים שצריך לבחון בטרם בית המשפט יבטל את הדוח, וכך גם את הנקודות. ולכן חשוב במקרה  להתייעץ עם עו"ד מומחה אשר יבחן את נסיבות המקרה.  שאלות או הבהרות צור קשר, לייעוץ ראשוני ללא עלות, אנו כאן כדי לסייע עורך דין חיים אליה נייד 0524-42-42-21,  משרד – 077-530-9587 מנהלת משרד קרן.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, במהלך ההתמחות התמחה עורך דין אליה במשרד העוסק אף הוא במשפט הפלילי ודיני תעבורה. למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, העוסק בתחום התעבורה ומשפט פלילי הוא כבעליו וכמי שייסד משרד זה. כיום המשרד מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות- אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע