בדיקת ינשוף כמה מותר  – איך עוברים ? מה עושים אם נתפסים ?

עודכן לאחרונה ב דצמבר 12, 2023 ע"י חיים אליה

בדיקת ינשוף כמה מותר? בדיקת ינשוף לבדיקת אלכוהול ? הכשלת בדיקת ינשוף ועוד. כולנו כבר שמענו. אך, כדאי שיהיה לכם ידע, לגבי בדיקת ינשוף. בדיקת ינשוף מדדים, בדיקת נשיפון (נקרא גם בדיקת אלכוהול נשיפון), סירוב לבדיקה, בדיקת ינשוף תקינה, הכשלת בדיקת ינשוף, ועוד

ראשית, בדיקה זו מטרתה לזהות נהגים שיכורים באמצעות משטרת התנועה בישראל, והבדיקה חייבת להתבצע, כ-15 דקות מהרגע שהנהג שתה משקה אלכוהולי. על השוטר לכייל את מכשיר הינשוף לפני הבדיקה ואם ישנו פגם בכיול או שהוא לא התבצע על פי ההנחיות, הנהג יצא זכאי.

בדיקת ינשוף כמה מותר עו"ד מסביר

מה זה בדיקת ינשוף ? (להבדיל מנשיפון)

בדיקת ינשוף, להבדיל מנשיפון הינה מכשיר אשר הנהג צריך לנשוף אוויר בפייה מיוחדת ועל פי המכשיר, ניתן יהיה לראות את כמות האלכוהול בדם הנהג. כמות ריכוז האלכוהול שהיא מעל ל- 50 מיקרוגרם על ליטר אחד של אוויר נשוף  לנהג צעיר הינה אסורה (יפורט בהרחבה בהמשך). דהיינו בדיקת ינשוף לא תקינה.

בדיקת ינשוף מה עדיף לסרב? שימו לב בדיקת אלכוהול נשיפון מדובר בבדיקה שהיא הקודמת לבדיקת ינשוף ואינה חובה כלל לבצעה במידה והשוטר לא הסביר שאין חובה לבצע בדיקת נשיפון מדובר בבעיה של המשטרה.

בדיקת אלכוהול נשיפון, ידועה גם כבדיקת נשיפה או טסט אלכוהול, היא שיטה למדידת רמת האלכוהול בדם על ידי נשיפה לתוך מכשיר מיוחד.

המכשיר, הנקרא גם אלכוסקופ או מכשיר נשיפה, מנתח את תוכן האלכוהול באוויר שננשף ומספק קריאה של ריכוז האלכוהול בדם.

השימוש במכשיר זה נפוץ במיוחד בבדיקות של המשטרה לזיהוי נהגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול.

בדיקת ינשוף מדדים

בדיקת ינשוף מדדים – המדדים בבדיקת ינשוף צריכים להראות ריכוז שווה ערך שלא יעלה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ”ל של דם או שווה ערך של אוויר נשוף בתחום השווה ערך ל-50 עד 100 מיליגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר של דם.

הכשלת בדיקת ינשוף ?

מהי הכשלת בדיקת ינשוף ? לפי סעיף 64 ד לפקודת התעבורה אם סירב נהג רכב לתת דגימה לפי דרישת שוטר כאמור באותו סעיף, יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62{3} ודינו קנס כאמור בסעיף 61{א}{1} לחוק העונשין. על פי חוק זה, כאשר הנהג מסרב להיבדק במכשיר הינשוף, הנהג ייחשב אוטומטית כשיכור וצפוי לעונשים המייחסים לנהיגה בשכרות. קרי, מינימום שנתיים פסילה, קנס, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.

בפועל ע"מ להוכיח הכשלת בדיקת ינשוף על השוטר לתעד את השיחה עם הנהג בוידאו ו/או במצלמת גוף, כך שברור כי הנהג הבין כי יש חובה למסור בדיקת נשיפה (לא מאפיינים ולא נשיפון שכן 2 הבדיקות הללו במידה וסירב לא נחשבות כחייבות עפ"י חוק אלא רק בדיקת נשיפה באמצעות הנשיפון היא החובה והמכרעת ).

הכשלת בדיקת ינשוף הווה אומר כי הנהג ניסה לנשוף אולם, לא הצליח בכך. ומניסיון קשה לנשוף בינשוף. ע"מ להוכיח כי הנהג לא הכשיל את הבדיקה חייב השוטר לנסות ולהראות לו ואף לתעד גם את הנהג וגם עצמו באמצעות אחר, כי ניסה להראות לנהג איך נושפים. שימו לב כי יש חובה גם להחליף פיה בין כל מחזור נשיפה במידה ולא החליפו פיה אין דרך לבית משפט להרשיע משמע זיכוי. 

יוער בשנית – לטענת השוטרים הרבה נהגים מנסים להכשיל את הבדיקה. אך נתון זה אינו נכון. לא מדובר בנהג שמנסה להכשיל בכוונה תחילה אלא מדובר בנהג שבאמת לא הצליח לינשוף. אפשר לראות תוצאה זו באמצעות המדדים. כלומר, ב- בדיקת ינשוף מדדים צריכים להיות יותר מ0.5 ליטר אויר נשוף ואז המדדים גבוהים יחסית ולא מי שניסה להכשיל את הבדיקה כי אז המדדים יהיו נמוכים בהרבה.

רוצה לומר שהשוטרים אשר מבצעים את אותם בדיקות שכרות בלילה או ביום ופורסים מחסומים יזומים לפעמים במטרה לצור פקק על מנת לבדוק רכבים ונהגים החשודים ככאלה שנהגו בשכרות.

הם אלו שברוב המקרים עייפים מהמשמרת שלהם ורוצים להגיע הביתה מוקדם כך שמדובר בשוטרים שהם קצרי סבלנות ולא באמת רוצים לבדוק אם אותו נהג אכן שיכור או לא שיכור. ולכן, אותם שוטרים לא מבצעים את הבדיקה לפי ההנחיות שהמשטרה הציבה לעצמה.

בפועל יוצא, שהשוטר אשר מאס באותו נהג נבדק בשכרות, לא פועל לפי ההנחיות ומחליט לטעמו שלו שהנהג הכשיל את הבדיקה. בעוד ששוטר אחר יכול להעביר את הנהג בדיקה והמכשיר כן ייתן תוצאה. זה קורה בעיקר שהשוטר מסביר לנהג את משמעות הבדיקה (ואז אין הכשלה) ואף מראה ומדגים לו איך נושפים.

שימו לב נהג אשר הוגש נגדו כתב אישום וזימנו אותו לדין בגין הכשלה זה אחד ממרכיבי סירוב לבדיקת שכרות (בפועל כדי להגיע לסירוב שחלק ממרכיבי הסירוב לבדיקת נשיפה הוא הכשלה).

הכשלת הבדיקה = סירוב למתן דגימת נשיפה – תיק סירוב

איך יודעים אם אין הכשלה ? בדיקת ינשוף מדדים ?

השוטר צריך לבדוק לפחות 10 פעמים, ואף לתעד בווידאו ובכתב שהנהג מנסה להכשיל את הבדיקה. לא רק זה אלא גם להגיד לנהג לפחות 4 פעמים שהוא מכשיל. ואף ולהסביר לנהג את משמעות של ההכשלה. זה אף פעם לא נעשה מצד השוטרים ! היה ולא נעשה כי אני מצד השוטר סופו של התיק הוא לזיכוי.

בדיקת ינשוף כמה זמן ?

מרגע שעוכב הנהג (ולא מהרגע שנעצר יש לכך משמעות משפטית ענפה), לבדיקת ינשוף יש להמתין לפחות 15 דקות כאשר בפרק זמן זה, הנהג חייב להיות תחת השגחת המשטרה, כאשר לא אכל, לא שתה, לא עישן, לא הקיא או לא גיהק ולא הכניס דבר מה  לפיו או לאפו. יש לשתף פעולה עם דרישת השוטרים ולמסור דגימת נשיפה במידה ו-בדיקת נשיפון נעשה אחרי שעתיים או בפחות מרבע שעה יש מקום לזיכוי.

בדיקת ינשוף כמה זמן ? וכל מה שצריך לדעת

בדיקת ינשוף כמה מותר ?

 בדיקת ינשוף – כמה מותר לשתות ?  כמות אלכוהול המותרת על פי פקודת התעבורה, אשר בה הנהג יכול לשתות לפני שהוא מתחיל בנהיגה הינה מנה אחת לשתי מנות אלכוהול וכל שתיית אלכוהול מעבר לכוס בירה או שתים, כוס יין או שוט אחד של וודקה או וויסקי, שתי מנות משקה, מובילים לרף אשר מותר בחוק, לפיכך, אין משמעות לסוג האלכוהול ששותים, כי אם לכמות שלו.

בדיקת ינשוף חוק

על מנת לבדוק אם נהג הוא אכן שיכור, קיים חוק בדיקת ינשוף, אשר באמצעות מכשיר זה הנהג נבדק, כאשר כמות האלכוהול היא 290 מיקרוגרם בליטר אוויר של ינשוף. הבדיקה נעשית בשתי נשיפות ואם הנהג עבר את הערכים הללו, הוא ייחשב לשיכור ויועמד לדין. למעט אוכלוסיות מיוחדות ראה בעמוד הבא: עורך דין נהיגה בשכרות כל הדרכים להפחתה בעונש שלב אחרי שלב . 

תוצאות בדיקת ינשוף

על פי תוצאות בדיקת ינשוף, ניתן יהיה לקבוע, אם הנהג אכן שיכור. אם הבדיקה תיתן תוצאות של “עבר” הנהג לא ייחשב לשיכור וימשך בדרכו, אך אם יצוין בבדיקה כי הנהג לא עבר, הנהג ייחשב כשיכור, ולאחר מכן יעבור לבצע בדיקת מאפיינים, ככל ובדיקת מאפיינים תהיינה טובה או כושלת עדיין יוגש כנגד הנהג כתב אישום בנהיגה בשכרות  ויוזמן למשפט בביהמ”ש לתעבורה.

איך לזייף בדיקת ינשוף ?

 על פי ניסויים שהתבצעו בחו”ל, מכשיר הינשוף נבדק כאשר ניסו להוכיח באמצעות אכילת סוכריות מנטה, אכילת בצל, שטיפת שיניים עם משחת שיניים חזקה, שימוש עם סוללה הנמצאה בפי הנהג, אך המכשיר עדיין זיהה אלכוהול בדם הנהג, כך שלא ניתן לזייף בדיקת ינשוף.

איך לעבור בדיקת ינשוף ?

את בדיקת הינשוף מבצעים כ- 15 דקות לאחר שהנהג שתה משקה אלכוהולי. הנהג צריך לנשוף שתי נשיפות לפיית מכשיר הינשוף ואם הנשיפות אינן מספקות או שקיימת בעיה כלשהי

הוא יצטרך לבצע את הנשיפות מחדש. לאחר בחינת התוצאות, המכשיר ראה על הצג את תוצאות בדיקת הינשוף וידפיס פלט של הבדיקה, כאשר פלט זה, ישמש כראייה נגד הנהג וזאת במידה כי הבדיקה מראה שהוא אכן נמצא שיכור.

בדיקת ינשוף חדשה

היום, כבר קיים מכשיר ינשוף חדש, ומדובר על בדיקת ינשוף חדשה. המכשיר הינו בעל צג דיגיטלי. למכשיר הינשוף החדש, קיים גלאי חדש, אשר מאפשר מדידה שתתחיל להתבצע בערכים של 100 מ”ג לליטר אוויר ינשוף ולמעשה כאשר המדידה מתחילה מערכים נמוכים יותר, היא חוסכת למעשה את בדיקת הדם שהייתה דרושה בעבר לאוכלוסייה מיוחדת.

בדיקת ינשוף לא תקינה 

על פי חוק, ישנם מקרים חריגים, אשר בהם הכישלון לינשוף, אינו נשקף לטובת הנהג. כאשר נהג נכשל בביצוע והוא מבקש לבצע בדיקות דם לגילוי כמות האלכוהול מסיבות רפואיות שתהיינה מוכחות, על המשטרה היה לשקול בחיוב ולבצע את בדיקת הדם, על אף הקושי שבעניין. ההיגיון הנובע מקביעה זו, הינו כי מטרת בדיקת הדם היא להגיע לאמת ולברר אם הנהג אכן היה שיכור.

בדיקת ינשוף ביתית

מכשיר בדי' ינשוף ביתית, הינו חיוני במקרים שנהגים בילו או שתו משקה אלכוהולי, מה שיכול לתת להם את האינדיקציה הנכונה, לגבי כמות האלכוהול בדמם, מה שיכול לתת להם תמונה ברורה, אם הם יכולים לנהוג על פי כמות האלכוהול שנבדקה בדמם באמצעות מכשיר  זה. המכשיר נועד למנוע אי נעימויות ושלילת רישיון.

בדיקת ינשוף נהג צעיר

נהג חדש ו/או נהג צעיר קרי עד 24 , ייחשב לשיכור, במידה ונמצאה בדמו כמות של מעל ל- 50 מק”ג אלכוהול. אם יוחלט, כ על הנהג הצעיר יש לבצע בדיקת דם לזיהוי אלכוהול בגופו, כמות האלכוהול העולה על 10 מ”ג אלכוהול ב-100 מ”ל דם תיחשב לנהיגה בשכרות. למעשה מדובר בכמות אלכוהול מאוד נמוכה, מה שמורה לנהגים צעירים לא לשתות כלל אלכוהול לפני שהם עולים על ההגה.

בדיקת ינשוף קנביס

היום כבר נמצא במשטרה מכשיר ינשוף חדש, אשר מאפשר בדיקת ינשוף ל- קנביס. מדובר על מכשיר משוכלל, אשר בתוך שניות ספורות מראה אם הנהג נהג תחת השפעת סם. ממש בדומה לינשוף אשר בודק אלכוהול בדמם של נהגים, כך ניתן יהיה לבדוק את שרידי הקנביס בנשיפה.

מבחינת כמות הקנביס בדם, החוק קובע, כי לא משנה מהי כמות הקנביס בדמו של האדם, חל איסור מפורש לנהוג תחת השפעת סמים. גם מי שצורך קנביס רפואי, החוק קובע, כי יש לנהוג רק 6 שעות לאחר נטילת סם מסוג קנביס. בניגוד לבדיקת אלכוהול, אשר בה אין צורך רק בחשד של השוטר על מנת לעצור נהג בבדיקת שתן אשר מגלה סמים,

על השוטר אשר עוצר נהג לבדיקת סמים, חייב להיות חשד סביר כגון התנהגות לא רגילה, נהיגה לא סבירה וכדומה או מידע מודיעיני קונקרטי. לעיתים עו”ד תעבורה אשר מייצג נהג הנחשד בנהיגה תחת סמים, ישנם מקרים אשר בהם השוטר פעל בניגוד לחוק.

ולכן, הראיות נפסלו. כדוגמת דוקטורינת פרי העף המורעל  בכל מקרה, אם נהג נתפס כאשר היה תחת השפעת סמים, הוא יהיה חייב בייצוג של עו”ד תעבורה אשר עוסק גם בתחום הפלילי.

אמינות בדיקת ינשוף

קיימת שאלה, האם בתי המשפט, מתייחסים לתוצאות של מכשיר הינשוף ואם קיימת אמינות. למעשה למכשיר הינשוף, ישנה היסטוריה שלימה של דיונים בביהמ”ש וניסיונות רבים נעשו ע”י עוה”ד השונים אשר ייצגו נהגים כאשר נטען לגביהם כי נהגו תחת שכרות. עוה”ד ניסו להטיל ספק באמינות מכשיר הינשוף. בגלל שהיום נמצא מכשיר ינשוף חדש שהוא מדויק, סיים בהמ”ש את סוגיית הדיון בדבר אמינותו של מכשיר הינשוף הקודם.

בדיקת ינשוף לרוכבי קורקינטים

מאז חודש יולי האחרון השנה, עשרות רוכבי קורקינטים חשמליים, קיבלו זימון למשפט, הכולל גם כתב אישום על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. הסיבה היא כי קורקינט או אופניים חשמליים, מחויבים ברישיון מיוחד הנקרא 3A כאשר הוא מתקבל לאחר בחינת תיאוריה. משטרת התנועה עוצרת רוכב קורקינטים ואופניים חשמליים כאשר הם יוצאים ממקומות בילוי בערים השונות בארץ. העונש על תפיסת רוכב קורקינט חשמלי בגין נהיגה בשכרות, הינו 24 חודש של שלילת רישיון על כלים מסוג זה פסילה על תנאי וקנס .

השפעת תרופות על ב-ד-י-ק-ת ינשוף

למרות שהחוק קובע כי חל איסור על נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים מסוכנים וכן, נהיגה תחת סמים או אלכוהול תוביל לעונש כגון שלילת רישיון וכן עונשי מאסר. למרות זאת, קיימות תרופות אשר פוגמות ביכולת הנהיגה ובחוק אין התייחסות לגבי השפעתן. למעשה כל נהג, יכול להפעיל את שיקול דעתו לגבי היכולת שלו לנהוג אבל לא כל נהג, מודע להשפעה של התרופה אשר אותה הוא נוטל על מצבו הפיזי או הנפשי ולכן, נותר מצב, אשר נהגים עשויים לסכן את עצמם ואת אחרים.

דין סירוב על בדיקת ינשוף

המשטרה אשר מבקשת מנהגים לבצע בדיקת ינשוף ונתקלת בסירוב, המסקנות הן פשוטות למדי – הנהג שתה משקה אלכוהולי ואינו מעוניין להיתפס. ההחלטה של הנהג היא שגויה, היות ובביהמ”ש,  השופטים מטילים עונשים כבדים על נהגים אשר סירבו לבצע בדיקת ינשוף. דין סירוב על בדיקת ינשוף, תגרום לעונשם כמו: שלילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים ימים וכן, קנסות גבוהים.

האם בדיקת ינשוף מתקבלת בבימ”ש?

עד לא מזמן, עדיין נשאלה השאלה כמו האם בדיקת ינשוף מתקבלת בבימ”ש? הייתה שנויה במחלוקת, היום באמצעות ההחמרה וההקפדה של השוטרים על כיול המכשיר, החלפת פיה לפני כל בדיקה, ביצוע הבדיקה פעמיים וכן, מכשיר ינשוף חדש שנכנס לא מזמן לשוק והוא אמין ומדויק, כבר אין ספק לגבי אמינותו של מכשיר הינשוף ולכן בדיקה זו, הינה קבילה ביהמ”ש.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע