נהיגה בשכרות עונש ?

עודכן לאחרונה ב נובמבר 24, 2023 ע"י חיים אליה

נהיגה בשכרות עונש קבוע בחוק, הגורר אחריו שלילת רישיון נהיגה ? עונש עונש על נהיגה בשכרות פעם ראשונה ? כל זאת ועוד אענה בעמוד זה. נהיגה בשכרות נחשבת עבירת תעבורה חמורה, כאשר העונש הצפוי המקסימאלי בגינה הינו שלילת רישיון למשך שנתיים ימים.

מלבד שלילת רישיון, העונשים עשויים לכלול גם: עבודות שירות, מאסר על תנאי ואפילו מאסר בפועל. ראה קישור תקנות – נהיגה תחת השפעת אלכוהול | הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כמו גם בהתאם לפקודת התעבורה, בסעיף 62{3} התשכ”א 1961,  הקובע כי יוטל קנס גבוה מאוד, על נהג הנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול בכמות שהיא מעל המותר על פי חוק.

נהיגה בשכרות הגדרת העבירה

נהג שיכור, הינו אדם אשר נוהג תחת השפעת אלכוהול, סם מסוכן או משקה משכר. החוק מתיר נהיגה תחת השפעת אלכוהול בכמות קטנה, בתנאי שריכוז האלכוהול בדם בבדיקת נשיפה הקבוע בחוק,

לא יעלה על 50 מיליגרם אלכוהול, ב-100 מ”ל של דם בבדיקת דם, או 240 מיקרוגרם לליטר אוויר בבדיקת ינשוף. ראה נוהל הפעלת ינשוף .

ע"מ ללמוד על עונש בנהיגה בשכרות ראו את חוברת ההנחיות שצירפתי בכול הקשור לנהיגה בשכרות ובדיקה באמצעות ינשוף. יש דרך לצאת מתיק של נהיגה בשכרות עושים זאת באמצעות מציאת כשלים בראיות לעניין זה, ראה בעמוד המקושר -לעיון מעמיק ראה נהיגה בשכרות – כל הדרכים להפחתה בעונש.

נהיגה בשכרות עונש עו"ד תעבורה מסביר מה ניתן לעשות

העונש הצפוי על נהיגה בשכרות

שלילת רישיון נהיגה בשכרות – בבית המשפט העונש הצפוי על נהיגה בשכרות, הינו פסילת רישיון למשך שנתיים ימים, פסילה על תנאי וקנס כספי. במקרים שהעבירה היא חמורה יותר, כאשר נגרם נזק לגוף, בגין תאונה בה הנהג ביצע עבירה של נהיגה בשכרות עונש,

לנהג עלול להיות חמור ויכול להסתיים במאסר בפועל של 3 שנים לפחות.  מבחינת סדרי הדיון בעבירת נהיגה בשכרות, הכלל הוא כאשר נהג נתפס ונערכה לו בדיקת שכרות, אשר באמצעותה נמצא מינון גבוה של אלכוהול בדמו של הנהג.

הנהג יקבל זימון לביהמ”ש לתעבורה. שהוא כתב אישום תעבורה בדיון הראשון אליו יוזמן הנהג קיימות בפניו שתי אפשרויות: האחת – להודות בעבירה המיוחסת לו או לנהל הליך משפטי אשר במסגרתו הוא יוכל להילחם על חפותו. לאחר ההליך המשפטי, תוכרע אשמתו של הנהג ואז, יתקיים שלב הטיעונים לעונש. כמובן שעל הנהג שהואשם בנהיגה תחת שכרות, יש להתלוות עם עורך דין לתעבורה הבקיא בחוק.

האם שלילת רישיון ב-נהיגה בשכרות הינה ענישת חובה ?

יש המון מצבים בהם בית המשפט לא יורה על שלילת רישיון בעבירה של נהיגה בשכרות וזאת מאחר והעונש נגזר מנסיבות ביצוע העבירה, תוך שינוי סעיף האישום לעבירה קלה יותר (ראה פירוט בהמשך), שינוי זה נתמך בראיות התביעה הנמצא בתיק החקירה.

האם ל-נהיגה בשכרות עונש שונה מנהיגה תחת השפעה ?

עבירת נהיגה בשכרות, נחשבת לעבירה פלילית הנמצאת תחת קטגוריה של “עבירות תעבורה”. יש לדעת, כי בפקודה בתקנות התעבורה, יש עבירות תעבורה אשר מתחלקות לעבירות קלות וחמורות כאחד. למשל, ישנן עבירות אשר מסתיימות בברירת קנס בלבד כמו נהיגה תוך כדי החזקת מכשיר טלפון נייד, מעבר לנתיב אחר, ללא איתות וכדומה.

ויש עבירות תעבורה שהן חמורות יותר כאשר העונש עליהן עשוי להסתיים במאסר בפועל הינן: הפקרת קורבן לאחר תאונת דרכים, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ו-נהיגה בשכרות – עונש לעבירות אלו חמור בהרבה.

נהיגה בשכרות עונש קבוע של פסילת רישיון ? 

בנוסף, סעיף 39א לפקודת התעבורה קובע, כי נהג אשר הורשע בנהיגה בשכרות, דינו פסילת רישיון נהיגה למשך שנתיים.

מלבד זאת, אם אותו נהג, הורשע בשנה שלפני עבירת נהיגה בשכרות, עונש מינימום יעמוד על 4 שנים. יש לדעת, כי נהיגה בשכרות,עשויה אף להסתיים בעונש של מאסר בפועל, במידה והנהג שנהג בגילופין, גרם נזק כגון פגיעה עקב תאונת דרכים שנגרמה בהיותו שיכור.

עונש על נהיגה בשכרות יכול להיות יותר משנתיים ועונשים נלווים אחרים ?  

נהג אשר הורשע בעבירת בשכרות, צפוי לפסילת רישיון למשך שנתיים  וכן, למרכיבי ענישה נלווים כגון: פסילת רישיון נהיגה על תנאי, קנס ומאסר על תנאי, פסילת רישיון בפועל למשך שנתיים.במידה והנהג הורשע על עבירת נהיגה בשכרות בשנה הקודמת לאותה העבירה, העונש הצפוי יהיה פסילת רישיון הנהיגה למשך 4 שנים.  

עונש נהיגה בשכרות 

ישנה הפרדה בין עבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, לבין נהיגה בשכרות. במידה וזו העבירה הראשונה של הנהג,

כאשר הוא נהג תחת השפעת אלכוהול, המדינה תעתור לרוב, על עונש של פסילת רישיון מינימאלית של 3 חודשי פסילה, קנס כספי, פסילה על תנאי ולפעמים אף מאסר על תנאי. המדינה תעתור לפסילת מינימום של רישיון הנהיגה למשך שנתיים, קנס פסילה על תנאי ואף מאסר על תנאי.

נהיגה בשכרות עונש מקסימאלי 

במידה והמחוקק יהיה מעוניין להגביל את הענישה לדוגמא, אם נהג גרם למוות ברשלנות, העונש המינימאלי יהיה 3 שנות מאסר בפועל.

בעבירת זו, לא קיימת חשיבות לעובדה שמדובר בעבירה ראשונה או שנייה ובמיוחד במידה ומצויה כמות האלכוהול פי 2.5 מהמותר בחוק. במקרה זה, המדינה תגזור על הנאשם מאסר בפועל, 3 שנים מינימום של פסילת רישיון נהיגה,  קנס, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.

סיבות שעשויות להפחית בעונש על נהיגה בשכרות

בתי המשפט, רשאים לסטות מעונש פסילת המינימום אשר קבוע בפקודת התעבורה, בשינוי כתב האישום על כמות אלכוהול לקולא, מצד אחד, אך מצד שני לא תמיד עבירת נהיגה בשכרות חייבת להסתיים במאסר בפועל.  שיקוליו של ביהמ”ש משתנים ממקרה למקרה ותלויים בנסיבות שונות, כמו למשל ייצוג משפטי שהוא למשל עשוי להוות את ההבדל בין עונש פסילת רישיון של שנתיים ויותר, לבין עונש מקל יותר דהיינו – 1 חודש פסילה לנהיגה בשכרות או תחת השפעה.

כמובן שאין תחליף ל-עו”ד תעבורה מיומן, אשר מכיר את דרכי החשיבה של השופטים או כזה המעורה בפסיקות החדשניות בחוק. בנוסף, עורך דין תעבורה יכול להקל בעונשו של נהג אשר נתפס נוהג בשכרות, כאשר המינון היה נמוך, כאשר אין לו הרשאות קודמות, או כי הנאשם מתוקף עבודתו תורם ביום, יום רבות לקהילה.

לסיכום –

עונש על נהיגה בשכרות פעם ראשונה

עונשים על נהיגה בשכרות לראשונה יכולים להשתנות בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה כמות ואיזה אוכלוסיה כלומר מה גיל הנהג. בדרך כלל עונשים אלה כוללים:

קנסות: נהג שנתפס נוהג בשכרות עלול להיקנס בסכומים גבוהים.

פסילת רישיון: הנהג עלול לאבד את רישיונו לתקופה מסוימת.

כלא: במקרים קיצוניים או במדינות עם חוקים נוקשים במיוחד, ייתכן והנהג יישלח לכלא.

תוכניות השתלמות: נהגים שנתפסו נוהגים בשכרות יידרשו לעיתים להשתתף בתוכניות השתלמות או טיפול.

ביטוח: עלות הביטוח של הנהג כמובן שאחרי פסילה ארוכה ואף קצרה ובפחות מ 3 חודשים מחירי הביטוח יעלו.

עוד דבר חשוב ככל ותהינה פסילה של למעלה מ12 חודשים, הרי שהנהג יופנה למכון הרפואי לבדיקת ככה שאת הרישיון לא יקבל מיד אלא יש המשך משפטי המכון הרפואי, היכול לכלול גם ועדת ערר על המכון הרפואי.

עונש על נהיגה בשכרות פעם ראשונה – מינימום 24 חודשים של פסילה, פסילה על תנאי וקנס. אולי גם התחייבות, במידה ופונים לעורך דין מיומן ומנוסה העונש ירד עד לחודש של פסילה תוץ שינוי העבירה.

לכל שאלה או הבהרה אתם מוזמנים לפנות לייעוץ ראשוני ללא עלות בכל שעה, משרד 077-530-9587 מנהלת משרד קרן או לעו”ד חיים אליה 0524-42-42-21. 

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע