עבירות רכוש | מהי עבירת רכוש ? ?

עודכן לאחרונה ב מאי 12, 2021 ע"י חיים אליה

במאמר זה אפרט מהם עבירות רכוש ?  והדרכים שניתן להתמודד עם עבירות רכוש כגון עשה ואל תעשה בזמן בו אתה ממתין לחוקרי משטרה ? לקחת טביעת אצבע או טביעת נעל וכיוצא באלה

מהי עבירת רכוש ?

ראשית עבירת רכוש מפורטת ומוסברת במסגרת חוק העונשין תחת עבירות גניבה או מעין גניבה אביא את עיקרם – גניבה, התפרצות ( מתפרץ ), החזקת רכוש החשוד כגנוב, רכוש שהושג בפשע או בעוון כל אלו ועוד אחרים מנויים בחלק של עבירות רכוש, דהיינו, עבירות גניבה ומעין גניבה. במילים אחריות עבירות אשר נעשות תוך כדי מטרה לפגוע ברכושו של אדם או לשלול מאדם את זכויותיו ברכוש.

חשוב להדגיש כי עבירות רכוש עלולות להתפתח לאלימות חמורה כך לדוגמא עבירת ה – “שוד” סעי402 לחוק העונשין התשל”ז – 1977  (עבירה של אלימות ועוד עבירה של גניבה ביחד שוות עבירת השוד)  ולכן, המחוקק והפסיקה יחד עם בתי המשפט בקשו להתייחס לעניין באפס סובלנות וזאת ע”מ לגדוע את התופעה. ולכן, העונשים בעבירת השוד מעבר לעובדה כי מדובר בעבירה של סמכות בית המשפט המחוזי ולא הבית משפט שלום  נע בין 2 ל- 4 שנים מאסר בפועל, והכל תלוי נסיבות האירוע כך לדוגמא שוד של קשישים יכול להיות קרוב ל- 4 שנים.

justice 387213 640 1 300x225 1

עונש על עבירות רכוש ?

חומרתן של עבירות הרכוש תלויה בנסיבות המקרה, בהיקף הרכוש הנגנב, באופי ביצוע העבירה באמצעות נשק קר או חם  (למשל, האם תוך כדי אלימות חמורה או מעטה ), בקורבן או כמה קורבנות הרכוש הוחזר או לא  ועוד.

עבירות הרכוש הנפוצות בישראל פריצה לבית או לבית עסק, גניבה, אחזקת רכוש גנוב והיזק לרכוש במזיד.

פריצה – פריצה הינה שלב ראשון לפני גניבה. לא אחת, פריצה נעשית כאשר המתחם המדובר ריק מכל אדם. במידה וישנם אנשים במקום, ייתכן בהחלט כי הפריצה תגלגל לכדי שוד (במידה ואם יש נוספים במתחם) כדי להימנע מתפיסת הפורץ מחד ומנגד מתפיסתו ע”י אחרים עלול להשתמש בכוח ואז העבירה הופכת לשוד או במקרה הטוב לתקיפה לשם גניבה.

מי הוא פורץ או מתפרץ ? פורץ בלשון העם עפ”י חוק העונשין ייקרא מתפרץ אם יוצא ונכנס מהמתחם.

גניבה – גניבה הינה אחת העבירות השכיחות ביותר בחוק העונשין. בעבירה זו התביעה צריכה להוכיח כוונה. דהיינו, היא כוללת את היסוד הנפשי אשר מאחוריו רצונו של האדם ליטול או לשאת דבר מה בעל ערך ללא הסכמת הבעלים, וזאת במטרה לגנוב. ל- “שלילת קבע” ולא להחזיר.

הדוגמא הבאה תבאר את האמור, נניח שירון לקח מקופת החשבון המשותף שלו ושל יוסי מאה אלף ש”ח. יוסי התלונן אולם לאחר תקופה מסוימת, ירון השיב את הכספים חזרה לחשבון המשותף של יוסי ושלו. ולכן אין לראות את הגניבה כשלילית קבע כי גניבה לא היתה כאן.

כך למשל אם דירקטור לקח מקופת החברה הלוואה ואח”כ החזיר את ההלוואה לקופה גם כאן אין לראות במעשה כגניבה אולי כניסיון וגם כאן כמו בדוגמא הקודמת, להוכיח את העבירה התביעה צריכה לבחון אפשרויות האחרות והכל תלוי מה יעלה בגרסתו.

במידה וביתי פרץ מה עלי לעשות ?

ראשית אין לגעת במנעולים או בחלונות הבית ולמה? ע”מ לא להשמיד ראיות כמו טביעת אצבע עליך להתעקש שמז”פ ( זיהוי פלילי ) יגיעו לקחת מעתקים הן מהחלונות והן מנעול הבית, בגדול כל מקום בו ישנה כניסה ויציאה למתחם החשוד.

לשמור את דיסק המצלמות( ככל ויש )  לבקש מחוקרי המשטרה לבצע איכון במידה ונגנבו סלולריים. – שימו לב כי איכון ניתן לבצע גם על מכשיר הברזל ולאו דווקא רק על הסים אלא על שניהם אפשר וחשוב לעשות כן ואף להתעקש על כך.

פעמים רבות המאשימה לא מצליחה להוכיח את יסודות הסע’ כך שלמעשה לא אחת מוגשים כתבי אישום בגין עבירה זו וחזרה מהם עוד בשלב מוקדם בטרם הקראה. דבר שהופך למחיקה של כתב האישום ומסתיים לכל היותר במעצר שווא.

להתייעצות ראשונית ללא עלות אל תהססו ליצור קשר בכל שעה 24/7 גם בשעות הקטנות של הלילה.

נייד 0524-42-42-21, משרד 077-530-9587.שנקר 4 קומה 1 הרצליה פיתוח.

עורך דין פלילי ותעבורה עו”ד חיים אליה.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע