עבירת איומים

עודכן לאחרונה ב יוני 14, 2021 ע"י חיים אליה

עבירת איומים ע”פ נשיא בית משפט העליון ברק : “קו הגבול בין איום לבין אזהרה אינו מדויק..”

יש להבהיר שאיום יכול להופיע בין היתר במגוון צורות כדוגמת, שלילת חירות (חופש), איום בנכסיו, בשמו הטוב, בפרנסתו, של המאוים, ולפיו איום מילולי אשר נשמע ונקלט אצל המאוים. לדוגמא : “אני אשרוף את העסק שלך”.כמו כן, יש לציין כי על המאיים צריכה להיות שליטה או השפעה למימוש האיום וכוונה לבצעה.

בעזרת שני הפרמטרים הללו עבירת האיומים תתגבש. ולכן, כאשר המשטרה מגישה כתבי אישום בגין עבירת איומים מיד יום ביומו, במיוחד בין בני זוג, מוטלת עליה החובה להוכיח כוונה להתממשות האיום ולא איום ערטילאי, לחילופין לא איום כללי, לוודאי כאשר החשוד בחקירה הכחיש מכל וכל את עבירת האיום כנגד הקורבן. מה שמשאיר ספק לא מבוטל בעיני בית המשפט העלול להביא לידי זיכוי בתיק.

מהו העונש על עבירת איומים ?

העונש על עבירה זו עד 3 שנים מאסר בפועל.

האם הרשעה יכולה לפגוע בהמשך החיים כגון במקום עבודה גם אם ההרשעה הייתה לפני מספר שנים ?

הרשעה בעבירה זו אינה מסתיימת רק בעונש, אלא חשוב לתת את הדעת על המשך חייו של המורשע.

הדוגמה הבאה תבהיר את האמור – נניח ירון הורשע בעבירת איומים בהיותו בן 18 שנים. ועתה, בן 21 שנים ורוצה להתגייס למשטרה. אזי, מוסד ממשלתי כדוגמת משטרה, צבא, משרד הביטחון בתפקיד רגיש כזה או אחר גם בהנחה וירון סיים לימודים גבוהים לא יקבלו את ירון למשרה המיוחלת בגלל אותה הרשעה.

המשטרה עתידה לגייס את ירון (אם בכלל) רק אחרי תקופת המחיקה / התיישנות. ולכן, על מנת לקבל תפקיד זה על ירון להגיש בקשה ל- חנינה. ע”מ לקצר את תקופת ההתיישנות / מחיקה. שכן לירון יש רישום פלילי במשטרה. נמצא כי ירון על עבירה שעבר בגיל 18( ” בהיותו נכלל תחת קטגוריה של צעיר בגיר” ראה עונש קטין בגיר בעבירה פלילית  ) כשאינו יודע לאן המשך חייו יתקדמו, משלם על עבירה זו עד גיל 38 תקופת מחיקה (20 שנים) במידה ולא יבקש חנינה.

מכאן, כי רישום פלילי יכול להוות גורם מפריע לעובדי מדינה, צבא, מוסדות, ובמציאת עבודה בסקטור העסקי והפרטי. לעיתים רבות אף הרשעה גורמת להפסקת עבודתו של הנאשם, אשר יתקשה מאוד להסתגלות המציאות החדשה, ויישא עמו אות קיין לשנים רבות.

ע”פ 1520/17 – פלוני נ’ מדינת ישראל,
ע”פ (נצרת) 60052-02-17 א.ק נ’ מדינת ישראל

האם עבירת האיומים גם באמצעי המדיה?

עבירה זו מופיעה בדרכים שונות ומגוונות באמצעות המדיה, האינטרנט, מייל, פייסבוק והודעות מסרונים במכשיר נייד כזה או אחר, בעל פה ו/או גם דרך גורם צד שלישי אשר נדרש לבצע זאת בשליחות עבור המאיים. לדוגמה : בהנחה ודוד שוחח עם שרון  ובאותה שיחה איים על שמעון. שרון עדותו קבילה להרשעת דוד – המקרה היחיד בו בית משפט עושה שימוש שלא באמצעות הקורבן ששמע את האיום.

כלומר, שלא באמצעות שמעון אלא באמצעות שרון – חריג ביותר לתחום הפלילי עורכי הדין בנקודה זו יכולים לנצח את התיק ולמה? כי על בית המשפט יהיה להכריע במקרה כזה האם אכן התממשה העבירה או שמא דברים יצאו מהקשרם או אולי בין שרון לדוד יש חשבון פתוח וזה המקרה להתנקם בדוד. 

האם יש איומים בין בני זוג? 

בהחלט, במקרים רבים במסגרת התא המשפחתי בנושא עבירת איומים. שכן, במקרה זה הנושא רגיש מאוד הן מבחינת עונש למאיים והן הגנה למאוים תוך כדי שמירה על התא המשפחתי והשתדלות בהבנת המקרה לגופו, ובהבנת התוצאות האמורות להיות לצד עבירת האיומים במקרה של הרשעה.

כיצד אפשר לבטל  כתב אישום של איומים ?

היכולת לבטל כתב אישום בגין עבירת איומים הינה ברת ביצוע, גם אל מול ראיות העומדות מנגד, ולאחר שיכלולן ע”י עורך דין מתחום הפלילי. בנוסף, ניתן אף . לחילופין, לבקש אי הרשעה בתיק ע”מ לא לפגוע בהמשך חייו של ירון.   

אפשר לצאת בזיכוי בכתב אישום של עבירת איומים ?

ע”פ הפסיקה והחוק ועל מנת להרשיע בעבירת איומים נדרשים מספר מבחנים, וראיה נכונה של הראיות בתיק. על כן ישנה חשיבות קריטית  ועצומה לייעוץ לפני החקירה, שכן חירותו של אדם מונחת על כף המאזנים (שלא לדבר על עתידו).

לסיכום –
אין להקל ראש שכן יש אפשרות סבירה להותרת כתם לשנים רבות בגין רישום פלילי, ובמקרים מסוימים אף עונש שהייה מאחורי סורג ובריח עד 3 שנים. להתייעצות או לכל שאלה ניתן לצור קשר למשרד עורכי דין חיים אליה בטלפון 077-530-9587 מקרים דחופים 0524424221. 

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע