ייצוג בוועדות שליש בכלא

עודכן לאחרונה ב יוני 18, 2021 ע"י חיים אליה

במשרד מחלקה ייחודית מנהלית המתמחה בייצוג אסירים בבקשות לחופשה מיוחדת וחופשה חריגה קבלת שליש ( ניכוי שליש אסיר ברישיון)  ובבקשות לעתירות אסיר על כל סוגיהן :

ועדות שליש ייצוג

מהם שיקולי הוועדה לקבלת ניכוי שליש מעונשו של אסיר ?  

בטרם ישוחרר האסיר עליו לעבור מבחני סף של וועדת שחרורים לפעמים אסירים מקבלים גם שליש וגם מנהלי המפחית באופן משמעותי את ריצוי עונשם.

שיקולי הועדה – כפי שיפורטו בהמשך אינם שיקולים יחידים אלא, יש סעיף סל המקפל בתוכו עוד מספר רב של שיקולים. כך, למשל מכתב מהמעסיק או מבן הזוג או מבת הזוג המבקש להתחשב באסיר לעניין העונש או מכתב מרשויות הרווחה, במידה ומדובר בתושב חוץ ובתושב רשות פלסטינאית ( רק לעבירות פליליות אשר תושב רשות מבצע ולא לעבירות הביטחוניות) יש לוועדה התחשבות לעניין העונש. רצוי שהמסמך/ מכתב זה יהיה מגובה אף בתצהיר חתום ומאומת כדין.

האם מבין כל השיקולים יש שיקולים חשובים יותר?

בהחלט והם שניים בלעדיהם האסיר לא יזכה לקבלת שליש!!  ולכן אסיר העומד בפני הועדה חייב להראות שעמד בשני תנאים מצטברים והם השיקולים החשובים ביותר:

  1. (ראוי לשחרור ) בכדי שהאסיר יהיה ראוי לזכות ניכוי שליש התנהגותו בכלא צריכה להיות חיובית.
  2. שחרורו לא יסכן את החברה.
    ועדת השחרורים פועלת ע”פ “חוק שחרור על תנאי ממאסר” אשר נחקק בשנת 2001 ובו קבועים התנאים בשאלה האם האסיר ראוי לשחרור מוקדם. שיקולי הדעת העומדים לפני הועדה בהתאם לסעיף 9 לחוק שחרור על תנאי ממאסר בין השאר : 

-חומרת העבירה המיוחסת לאסיר ונסיבות ביצועה.

-הרשעות קודמות של האסיר.

-תקופת המאסר שנגזרה על האסיר, קנס או פיצוי לנפגע העבירה שחויב לשלם והאם שילם או לא

-האם זכה בעבר לשחרור מוקדם וחזר לבצע עבירות.

-האם יש לחובת האסיר עבירות משמעת שצבר בזמן המאסר.

-האם עבד במסגרת מאסרו.

-האם השתמש בסמים.

-האם היה מעורב בפעילות עבריינית בתוך הכלא.

-האם יש מידע של גורמי מודיעין המצביע על התנהגות שלילית בכלא.

ופרמטרים נוספים המצביעים על התנהגותו בתקופת המאסר .

כמו כן, במשך שהות האסיר בכלא נפגש האסיר עם נותני שירות סוציאלי כגון פסיכולוג, עובדת סוציאלית, פסיכיאטר, וגורמים מהרשות לשיקום האסיר אשר יכולים לספק לוועדת השחרורים את התמונה הכוללת להתנהגותו, וכוונותיו האמתיות של האסיר והרצון לשיקום.

יש להבין שעל הוועדה מוטלת אחריות כבדה לביטחון הציבור, אך שיקומו של האסיר עומד כנר לרגלה של הועדה והיכולת האמתית לעשות זאת תלויה באסיר עצמו.

האם הסיכוי לתושב הרשות גבוה יותר לקבלת שליש ?  

ע”פ החוק לא נקבע מפורשות כי חוק שחרור על תנאי לא יחול על תושבי הרשות הפלשתינית או על אזרחי מדינות זרות ביניהם תושבי ארצות הברית או קנדה או אירופה וכיוצא באלה אשר עם שחרורם יורחקו מהארץ.

שכן, מערכת המשפט מנסה לנווט עצמה בדרך בה יש לה את השליטה ואת הכוח להחליט מי יהיה זכאי לניכוי שליש ממאסרו. כמו כן, ועדת השחרורים יש לה את הכוח להחליט זאת ואף היא מחויבת לנמק החלטתה.

שיקולים רבים למדינת ישראל שכן חלק גדול מהאסירים המרצים את עונשם בבתי הכלא בארץ אלו אסירים ביטחוניים, על כן השיקולים לרוב תלויים במעשו של האסיר ובהרשעתו. לפיכך, אפשר לפרש מעשים והרשעות של אסירים פלשתינים לכאן ולכאן. וכאן החוק לא שלם ולו פרצה ולא קטנה, ולכן לכאורה לתושב רשות יש סיכוי גבוה יותר לקבלת שליש מתושב הארץ (לא בעבירות ביטחוניות אלא בעבירות פליליות (כמו גניבת רכבים, פריצה לבתים ועוד) .

לוועדת שליש יש את האפשרות המנומקת כ “תושבי הרשות הפלשתינית הנמצאים באופן בלתי חוקי בישראל מקשים על כוחות הביטחון במניעת פיגועים” שכן להחלטה זו יש יסודות ברורים, ונכון לצאת מתוך הנחה שהחלטה זו כן תעזור לכוחות הביטחון אם יש חשש לביטחון הציבור.

ולפיקח לעורך דין פלילי יש את הכוח להגן על הזכות האובליגטורית של אסיר אשר יהיה במעמדו לקבל ניקוי שליש ממאסרו.

יש לומר שהשיקולים הכלכליים אכן גם עומדים לצד החלטת הוועדה כאשר האסיר אינו נמנה עם אסירים ביטחוניים.

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי ללא עלות לעו”ד חיים אליה לבחינת סיכויי ועדת שליש הן לגבי תושב רשות והן לגבי תושב ישראל. פרטי התקשרות: דוא”ל : [email protected] נייד: 0524-42-42-21 משרד:077-530-9587 

עורך דין פלילי ותעבורה עו”ד חיים אליה.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע