עריקות רישום פלילי

עודכן לאחרונה ב יולי 2, 2021 ע"י חיים אליה

בית הדין הצבאי וחוקי הצבא בכלל, נוהגים להתייחס להיעדרות ארוכה מהצבא ללא אישור כעבירה חמורה. היעדרות שכזאת מוגדרת כעריקות, כאשר על פי הגדרתה אותה ההיעדרות בוצעה על מנת שלא לשוב לשירות הצבאי.
עבירה זאת אף יכולה לגרום למצב בו היא תגרור עריקות רישום פלילי לנאשם – כאשר השאלה אם אכן היא תגרור לרישום פלילי תלויה בהחלטת בית משפט צבאי, לגבי ההרשעה בעבירה ובעונש אותו הוא יקבל.
עריקות רישום פלילי יכולה גם להיות מוגדרת כרישום מופחת – וזאת במקרים החייל הורשע בעבירה אך העונש אשר נגזר עליו היה 3 חודשי מאסר או פחות.

pexels photo 30773

עריקות ורישום פלילי מהצבא הדרך להתמודד עם רישום פלילי בכדי לא לפגוע במקום תעסוקה

חשוב לציין שבמידה והחייל הורשע ונידון לעונש מאסר של מעל לשלושה חודשה, הרי שברוב המקרים בית הדין הצבאי יגזור לגביו עריקות רישום פלילי מלא – כאשר, ישנם גם מקרים יוצאי דופן – במקרים בהם תקופת המאסר היא בן שלושה חודשים לחצי שנה, יהיו מקרים בהם בית משפט צבאי יוכל לקבל החלטה אחרת לגבי עריקות רישום פלילי או להסתפק ברישום פלילי חלקי בלבד.

אז מהי בעצם עריקות

עוד לפני שחייל מואשם בעריקות או מגיע למצב של עריקות רישום פלילי, חשוב שאותו חייל המתכוון לערוק מהצבא יבין למה הצבא מתייחס כעריקות.
בניגוד לנפקדות שהינה היעדרות מהשירות ללא אישור לתקופה קצרה של עד 20 יום, חייל ייחשב עריק לאחר חלוף של 21 יום מרגע ההיעדרות.
חייל אשר נחשב לעריק יטופל במסגרת מדור עריקים בשלישות וכאמור, גם טיפול והענישה להם הוא יהיה חשוף יהיו חמורים יותר מאלו של הנפקד.
חשוב לציין שהנושא של עריקות רישום פלילי בדרך כלל נוגע לחיילים אשר נעדרו מהשירות לתקופות ארוכות של חודשים רבים או שנים – ברוב המקרים עריקים אשר נעדרו לתקופה קצרה יחסית, יועמדו לדין משמעתי, אך עונשם לא יגיע לכדי רישום פלילי – מכיוון שאי אפשר לדעת בוודאות מה תהיה חומרת העונש, ההמלצה תהיה להיוועץ בעורך דין גם במקרה של עריקות לתקופת זמן שהינה קצרה יחסית.

עבירות נוספות בצבא הגוררות רישום פלילי

מלבד עבירות אשר מופיעות גם בשיפוט האזרחי כמו: שימוש בסמים או גניבה שאותו חייל אשר מואשם בביצוען יהיה חשוף לנושא של רישום פלילי. ישנן עבירות נוספות, אשר יכולות להתבצע רק במסגרת הצבא וגם הן עלולות להביא לתוצאה של רישום פלילי: הראשונה היא כאמור עריקות רישום פלילי.

עבירות נוספות הן התנהגות שאינה הולמת ושימוש בלתי חוקי בנשק.

מכיוון שרישום פלילי עלול להוביל למגבלות שונות על חייל הן בהמשך השירות הצבאי שלו והן בצאתו לאזרחות, קיימת חשיבות גבוהה שכל חייל אשר מואשם בעבירה מכל סוג וגם אם היא נראית כביכול כעבירה קלה, לא יקל ראש בהליך המשפט ויסתייע בעורך דין אשר יוכל לסייע לו באותו תיק צבאי – לדוגמא, שימוש עצמי בסמים קלים, לא בהכרח יגרור רישום פלילי בחיים האזרחיים אך חייל אשר עבר בדיקת סמים בצבא ונמצא שהוא צרך סמים, עלול לספוג רישום פלילי בגין העבירה הזאת.

עו”ד חיים אליה, שהינו עורך דין צבאי מנוסה ומקצועי המכיר בצורה מעמיקה את אופן ההתנהלות של בית הדין הצבאי, יוכל לסייע לכל חייל לקבל את העונש הקל ביותר עבור העבירה אותה ביצע ובמקרים מסוימים גם למנוע רישום פלילי – לדוגמא, ישנם מקרים, בהם דווקא סירוב של החייל לבצע בדיקת סמים בצבא יכול להיות לטובתו – כאמור, זה רק בחלק מהמקרים וישנם גם מצבים בהם זה יכול להיות לרעתו ולכן תפקידו של עורך הדין מקצועי כמו עו”ד חיים אליה הוא כה חשוב בתהליך.

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע