המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה

עודכן לאחרונה ב פברואר 12, 2022 ע"י חיים אליה

ישנן סיבות שונות אשר נהגים נדרשים להגיע אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או בשמו המוכר יותר המרב"ד.  למשל נהג שהוא חולה אפילפסיה, יופנה לבדיקה אצל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה.. למעשה, כל נהג שהוא חולה במחלת האפילפסיה, מחוייב לדווח למשרד הרישוי על מחלתו. לדוגמא, אפילו אם נהג חווה התקף בודד והחשד כי ההתקף הוא כתוצאה של מחלת אפילפסיה, עליו לדווח על כך למשרד הרישוי  בכל מקרה.

לרוב רישיון הנהיגה של מי שחולה באפילפסיה ישלל, אך לפני כן הוא יצטרך לעבור בדיקות כגון בדיקת eeg. יש לציין, כי רישיון נהיגה ברכב פרטי לחולי אפילפסיה, הוא אפשרי, אך מדובר ברישיון לרכב פרטי בלבד וזאת, לאחר שעברה חצי שנה ללא התקף אפילפסיה. וכן הנהג מקבל טיפול תרופתי. יש לציין, כי חולים במחלת האפילפסיה, אינם רשאים לנהוג על אוטובוס. למשל, נהיגה ברכב ציבורי כגון מונית, מותרת לאנשים שחולים באפילפסיה, כאשר התנאים הם מחמירים יותר, למשל כמה שנים ללא התקף  אפילפסיה וכן, איזון תרופתי למעלה מעשר שנים. אם ללא טיפול, לפחות חמש שנים מתוך העשר, וזאת בהתניה של הערכה נוירולוגית מקיפה.

אם מדובר על התקף בודד ולא אובחנה בנהג אפילפסיה, תקופת ההמתנה תהיה שנה אחת. יש לציין, כי סעיפים 51-55 לפקודת התעבורה, מתייחסים לפסילה מטעמי כושר. למשל סעיף 52 לפקודת התעבורה, מתייחס להתליית רישיון נהיגה מטעמי בטיחות וזה לשונו:" הייתה רשות הרישוי סבורה כי בדרך נהיגתו של אדם משום סכנה לבטיחות הנועה, רשאית היא לצוות על התליית רישיון הנהיגה עד שיעבור בחינות ובדיקות רפואיות שתקבע ויימצא מתאים לנהוג רכב ובלבד, שהרשות תזמינו לבחינות ולבדיקות רפואיות, 6 שבועות מיום שהחליטה על התליית רשיונו."

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פסיכיאטר.

חובת הדיווח על מצבו הרפואי של נהג, מוטלת מכוח סעיף 12ב לפקודת התעבורה תשכ"א 1961.  סעיף זה מחייב רופאים לדווח על שינוי במצבו הבריאותי של הנהג, אשר עשוי לגרוע מכשירותו לנהוג. בחוזה המנכ"ל של משרד הבריאות משנת 2009, ישנה רשימה מפורטת של מחלות ומצבים בריאותיים אשר חייבים בדיווח. ברשימה זו כוללים מצבים כגון: אפילפסיה, הפרעות בקצב הלב, שימוש באלכוהול וסמים, הפרעות מוטוריות, ליקויים אורתופדיים ועוד.

כאשר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, מזמין נהג לבדיקה פסיכיאטרית, אין זה אומר כי מדובר על רקע נפשי, כי אם בדיקה שגרתית ולכן, תפקידו של עו"ד תעבורה להכין מראש את הנהג לשאלות שישאל הפסיכיאטר.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה - כל המידע לשנת 2022
עו"ד חיים אליה

כמה זמן לוקח לקבל תשובה מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

על שאלה זו, לא קל לענות, היות והתשובה תלויה בגורמים רבים. ראשית אם קיים עומס במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שנית גם בחומרת המצב והדחיפות. הדבר הנוסף שגם הוא מכריע, הוא מיהו עורך דין תעבורה שמייצג את הנהג שהופנה אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה. זו הסיבה שיש לבדוק היטב מי מייצג את הנהג, היות ויש להתייעץ עם עו"ד שהוא בעל ידע ומוניטין רב שנים בתחום ספציפי זה. בכוחו של עוה"ד, לקצר באופן משמעותי את משך הזמן שיחלוף עד לקבלת התשובה וכן לתוצאה טובה שתשפיע על איכו חייו של הנהג.. 

תשלום אגרה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

לפי תקנה 195ב, של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, יש לשלם אגרה. תקנות אלה  לא מאפשרות למרב"ד מתן פטור מאגרה או הקטנתה.עבור בדיקה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, יש לשלם את סכום האגרה על סך של 636 ש"ח. מי שמעוניין בפירוט של סכומי האגרות ולתשלום מקוון באמצעות כרטיס אשראי, יוכל להיכנס לאתר שירות התשלומים הממשלתי. ניתן גם לשלם את האגרה בעמדות התשלום של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, באמצעות כרטיס אשראי או בבנק הדואר, כאשר שם התשלום יתבצע במזומן בלבד. לפרטים נוספים היכנסו לקישור הבא:

אמצעים לתשלומי אגרות | משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (www.gov.il)

מה שואלים במרב"ד?

יש לציין, כי למעלה מ- 60% מהתיקים שנפתחים במרב"ד, לא מסתיימים בהגשת מסמכים רלוונטיים בלבד, כי אם בהפנייה לבדיקות רפואיות, כאשר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, מחליט  אילו בדיקות יש לעבור על נהגים שחולים באפילפסיה. על מנת שתהיו מוכנים לשאלות, על עוה"ד לתעבורה אשר מייצג אתכם, להכין אתכם לכל שלב בהליך זה, החל משלב פתיחת התיק, הופעה במרב"ד, חוות דעת רפואיות, הטיפול התרופתי ,בדיקות שיש לעבור לפי בקשת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה וכן, דיון  מסכם בוועדה הרפואית, אשר היא זו שמוסמכת לקבוע אם תוכלו להמשיך ולהחזיק ברישיון הנהיגה, להטיל הגבלות, או לפסול את רישיון הנהיגה ולפעמים גם לצמיתות.

למעשה, אופי השאלות שישאלו אתכם, תלוי במקרה. לרוב, יעלו טיעונים אשר תומכים בצורך למנוע מכם בהחזקת רישיון נהיגה ונבדקים, חייבים לספק תשובות שתהיינה מניחות את הדעת של צוות המומחים שימו לב, כי כל מה שתאמרו יירשם בפרוטוקול. שימו לב, כי הופעה לא מוצלחת בפני הוועדה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אפילפסיה, יכולה לגרום לפסילת רישיון הנהיגה וכן, להקשות על שינוי ההחלטה בהליך הערעור. למידע נוסף הנכם מוזמנים להיכנס לקישור הבא:

בדיקות כשירות רפואית לנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) | משרד הבריאות (www.gov.il)

ראה מה אחרים חיפשו


  • שלילת רישיון נהיגה כל המידע לקבלתו חזרה

    עודכן לאחרונה ב נובמבר 21, 2023 ע"י חיים אליה במאמר זה, אציג מספר דרכים על מנת להתמודד עם שלילת רישיון נהיגה, אך בטרם אפרט, ואסביר על סוגי שלילת רישיון. הדרך להתמודדות עם פסילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית בתחום המשפט, קיימים סעיפים והוראות ספציפיות, כאשר הן יורדות לפרטי פרטים וישנם כאלה שאף אינם ניתנים לפרשנות. יחד…

  • שלילת רישיון לנהג חדש: כל מה שצריך לדעת

    עודכן לאחרונה ב נובמבר 11, 2023 ע"י חיים אליה שלילת רישיון נהיגה לנהג חדש – בעמוד זה אפרט את כל סוגי השלילות שיש לנהג חדש, כולל הסבר מקיף על נקודות נהג חדש, מה ההשלכות של נהג חדש, תאונה נהג חדש, ואיך מטפלים בדוחות או בזימון לדין מסוג של נהג חדש ע"מ שנהג חדש לא יעשה…

  • פסילת רישיון נהיגה – כל המידע (בדיקה, ערעור, משרד הבריאות)

    עודכן לאחרונה ב אפריל 27, 2024 ע"י חיים אליה פסילת רישיון נהיגה – אילו סוגי פסילות יש ? עורך דין רישיון נהיגה – פסילת רישיון נהיגה, אינו עניין פשוט. כאן אציג את סוגי הפסילות והדרכים להתמודדות. ראשית אסביר מה ההבדל בין פסילה לשלילה? ולאחר מכן אפרט סוגי פסילות והדרך להתמודדות. מה ההבדל בין פסילה לשלילה…

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, במהלך ההתמחות התמחה עורך דין אליה במשרד העוסק אף הוא במשפט הפלילי ודיני תעבורה. למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, העוסק בתחום התעבורה ומשפט פלילי הוא כבעליו וכמי שייסד משרד זה. כיום המשרד מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות- אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע