נהיגה תחת השפעת אלכוהול המדריך המלא כולל זיכויים

עודכן לאחרונה ב דצמבר 21, 2023 ע"י חיים אליה

במאמר זה אסביר מהי נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ? נהיגה בשכרות ? נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים? נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים ביחד וההבדלים בינהם, איך לטפל בתיקים אלו. כמו כן, אסביר אם ל-נהיגה תחת השפעת אלכוהול ביטוח חובה יש או אין ? דרכים להפחתה בעונש ועוד.

על פי פקודת התעבורה, שיכור הוא מי שנמצא בגופו ריכוז של אלכוהול שהוא גבוה מ- 240 מיקרוגרם לליטר אוויר ינשוף או מעל 50 מ"ל ב- 100 מיליליטר דם. מדובר על אחת מהעבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה וכן, עבירה זו, מהווה גורם סיכון עיקרי לתאונות דרכים בכבישי הארץ. 

כל המידע על נהיגה תחת השפעת אלכוהול | נהיגה בהשפעת אלכוהול ?
דוגמה לכתב אישום נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
לחצו על התמונה לפתיחה

נהיגה תחת השפעת אלכוהול עונש ?
ביטול כתב אישום נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
לחצו על התמונה לפתיחה

נהיגה תחת השפעת אלכוהול | נהיגה בהשפעת אלכוהול ?

עבירת השכרות – נהיגה בהשפעת אלכוהול נקראת גם נהיגה תחת השפעת משקה משכר כאמור לעיל, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה בשכרות מהווה גורם חד משמעי לתאונות דרכים, ואין שבוע שעבר שאנו לא שומעים על תאונות דרכים שנגרמו בגלל נהג ששתה אלכוהול. לפירוט ראה נהיגה בשכרות חוק העונשין.

משטרת ישראל מנהלת אכיפה מוגברת, במיוחד בסופי שבוע, כאשר הצעירים יוצאים לבלות בפאבים ומועדונים. תמיד ניתן לראות את ניידות המשטרה ממתינות בכבישים בשעות המאוחרות של הלילה, על מנת לבצע בנהגים בדיקת ינשוף. 

יש להסתייע בעו"ד לדיני תעבורה המומחה גם במשפט הפלילי, על מנת שניתן יהיה להפחית בעונשכם, או שעוה"ד העוסק בתחום התעבורה יתעמק בתיק וימצא ראיות והוכחות, אשר עשויות להקל בכתב האישום. ובזה בדיוק משרדינו עוסק בהצלחה יתירה.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול עונש ?

חשוב לדעת כי, בעבירה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול נהג שנתפס בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, עלול לקבל שלילת רישיון נהיגה לתקופה שבין  3 חודשים ל-6 חודשים, תלוי במקרה. אם מדובר על קושי להוכיח את אשמתו של הנהג, (המינוח המשפטי נקרא "כשלים בראיות התביעה").

למשל אם האשמה לא ממשית כי אם תיאורטית, כך לדוגמה, אם לא נשמרו בין נשיפה לנשיפה לפחות 5 דקות. יקבל עונש של פסילת רישיון למשך עד  3 חודשים פחות החודש שבו נפסל מנהלית אם נפסל ולכן העונש יעמוד על 60 ימים. 

יודגש כי אם הפסילה תהיינה יותר מ 12 חודשים (בד"כ קורה כאשר מנהלים תיק בבית משפט בצורה לא נכונה), הרי שיצטרך גם לעשות טסט ותיאוריה פעם נוספת, לאחר ריצוי הפסילה. הסיבה היא, כי משרד הרישוי, דורש מהנהג להוציא מחדש רישיון נהיגה.

בנוסף, נאשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, יידרש להופיע בפני ועדה רפואית, מרב"ד או המכון הרפואי כאשר זו תבחן ותשקול, אם תשיב לו את רישיון הנהיגה בתום תקופת פסילת רישיון. 

נהיגה תחת אלכוהול – נהיגה תחת השפעת אלכוהול בקרב צעירים


נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים ביחד או בנפרד – ע"פ חוק נהגים צעירים ונהגים חדשים שמוגדרים כשיכורים, רק אם בגופם קיים אלכוהול בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם, או 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר ינשוף. 

בניגוד לנהגים צעירים וחדשים כמו שמוסבר לעיל, הרי שאצל נהגים ותיקים הגדרת שכרות היא, בקריטריונים אחרים ואלה הם הקריטריונים : 50 מ"ל אלכוהול ב-100 מ"ל דם, או 290 מיקרוגרם אלכוהול, בליטר אוויר ינשוף. העונש המוטל על נהגים צעירים, יהיה חמור יותר.

נהיגה תחת השפעה – נהיגה תחת השפעת אלכוהול חוק ? 

נהג אשר בבדיקת ינשוף, נמצא אצלו אלכוהול מעל הכמות המותרת בחוק, יידרש לבצע עוד מבחנים, כמו הליכה על קו ישר, הוא יצטרך לגעת באצבע לאף ועוד.

(מבחנים אלה נקראים גם בדיקת מאפיינים) נהג שנכשל בבדיקות השונות, יורשע בעבירה בנהיגה תחת השפעה של אלכוהול, אפילו אם הוא יוכיח בבית המשפט, כי היו פגמים בבדיקת ינשוף והיא אינה קבילה. המשמעות היא הרת גורל. ראשית הנהיגה בשכרות בסעיף עבירה זה, לבית המשפט אין שיקול וחייב להורות על 24 חודשים של פסילת רישיון נהיגה – מינימום פסילה הקבוע בחוק בשל חומרת העבירה.

אולם, רשאי בית המשפט לסטות מעונש אם שינוי של סעיף העבירה לנהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה תחת השפעת משקה משכר, יורה על פסילה של עד 3 חודשים. לפעמים ישנם מקרים, אשר בהם בתי המשפט לתעבורה, מקבלים את טענת עורך הדין המייצג נהגים אשר נתפסו בנהיגה בהשפעת אלכוהול. בדרך כלל, התביעה תבקש פסילה של שנתיים של רישיון הנהיגה של מי שנתפס נוהג בשכרות ולא נוהג תחת השפעת אלכוהול. 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים


נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים – למעשה החוק היבש של נהיגה תחת השפעת סם הוא לפי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה, זהו גם הסעיף אשר מסדיר את עבירת הנהיגה בשכרות. יחד עם זאת, חשוב לציין, כי בתי המשפט לתעבורה, מבחינים בין נהיגה בשכרות, לבין נהיגה תחת השפעת סמים.

בגלל שקיים איזה שהוא היגיון בהבחנה, כי גם סמים וגם אלכוהול, פוגעים בכושר ריכוז ומהירות תגובה בזמן נהיגה וכן, שיקול הדעת זמן התגובה מתערערים. 

כמו כן, הבדיקה הדרושה לגילוי סם בדמו של הנהג, תהיה שונה מבדיקת אוויר ינשוף הנהוגה בנהגים החשודים שנהגו תחת השפעת אלכוהול. למשל ניתן לבדוק שרידי סם, באמצעות דגימת רוק של הנהג, בדיקת שתן, או בדיקת דם. עמ לברר נתון זה יותר יש לקרוא בעמוד נהיגה תחת השפעת סמים.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול סעיף ?

סעיף 39א לפקודת התעבורה, קובע כי נהג שהורשע בנהיגה בשכרות, יוטל עליו עונש של פסילת רישיון נהיגה לתקופה של לא פחות משנתיים ימים. כמו כל בסעיפים 61(א) לחוק העונשין התשל"ז 1977 אם מדובר  על עבירת קנס, הקנס יהיה פי 1.25 מהקנס האמור בסעיף זה. בסעיף 62(3) דינו של נהג בנוסף לכל עונש אחר – פסילה של מקבל או מחזיק ברישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים.

במידה והנהג כבר הורשע על עבירה זו בשנה הקודמת, הפסילה תינתן לתקופה של 4 שנים. גם בסעיף 61(א)(2), נהיגה תחת השפעת אלכוהול מוזכרת בזו הלשון: "נוהג ברכב בקלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה סכנה לציבור, גם אם היא פחותה מהמהירות המקסימלית שנקבעה". ראה בעניין זה נהיגה רשלנית או בחוסר זהירות או נהיגה בקלות ראש.

 לפרטים היכנסו לקישור הבא: נהיגה תחת השפעת אלכוהול בישראל: היקף, גורמים, ומודעות לחוק

נהיגה תחת השפעת אלכוהול ענישה

אם אדם נהג ברכב, כאשר הוא שתה על לכמות המותרת בחוק, אפילו אם היה כשיר לנהיגה, הוא עבר עבירה פלילית. החוק מחייב פסילת רישיון של שנתיים מינימום, אבל כאמור, אם מדובר על הרשעה חוזרת, רישיון הנהיגה של נהג שעבר עבירה זו, יישלל במשך 4 שנים.

העונש על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, יהיה קל יותר מאשר נהיגה בשכרות, היות ופסילת רישיון נהיגה, במקרה זה שהוא קל יותר, הוא פסילת רישיון הנהיג של הנהג למשך 3 חודשים.

לפיכך, עו"ד לתעבורה, יכול לגרום לבית המשפט, לפסוק לנאשם עונש מינימלי, באמצעות שינוי סעיף האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

כתב אישום נהיגה תחת השפעת אלכוהול

כדי שניתן יהיה להרשיע נהג בנהיגה בשכרות, על משטרת ישראל חלה החובה להוכיח את כמות האלכוהול בנהג באמצעות בדיקת ינשוף, על המשטרה להפעיל נכון את מכשיר הינשוף ולבצע בו את הכיולים הדרושים.

על השוטרים לתעד דוחות פעולה וכן, את כל הראיות מרגע שעצרו את הנהג לבדיקת ינשוף ועד לסיום הבדיקות, כך שניתן יהיה להרשיע נהג על נהיגה בשכרות או תחת השפעת אלכוהול. לפירוט ראה עורך דין נהיגה בשכרות: כל הדרכים להפחתה בעונש . 

למעשה, עורך דין מנוסה, יהפוך את סעיף נהיגה בשכרות לסעיף של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, על מנת להקל על עונשו של הנהג.

נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים (אלכוהול) או סמים

לסיכום – נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סם, הינה אחת מהעבירות החמורות ביותר בדיני תעבורה. מדינת ישראל סובלת ממכה של תאונות דרכים. ולכן, קיימת החמרה בגין עבירה זו. לא כל נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אכן עומדת בקריטריונים הקבועים בחוק. 

למשל, שיכור, נחשב לנהג שהתגלתה אצלו כמות של  290 מיקרוגרם אלכוהול בגופו, לליטר אוויר ינשוף, ו-50 מ"ל אלכוהול בדם לפי בדיקת דם. לפעמים קיימת בעיה במכשיר הינשוף, מה שעשוי להביא לזיכוי נהג שנאשם בעבירה כמו נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול. לפרטים נוספים ומידע מפורט, הנכם מוזמנים להיכנס לקישור הבא : תקנות – נהיגה תחת השפעת אלכוהול

נהיגה תחת השפעת אלכוהול ביטוח חובה האם יש או אין?

ישנם שופטים, אשר סבורים כי לנהג קיים אשם תורם. ולכן, הם מחייבים אותם בחלק מהנזק. עבירה של נהיגה ללא ביטוח, היא עבירה נלוות לעבירות כגון נהיגה בפסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף. במקרה של תאונה עקב שכרות, הנהג יישא בהוצאות.  אם נגרם נזקי גוף למעורבים, המדינה תכסה את הנפגעים באמצעות הפלת"ד, אך תגיש תביעה כספית לנהג שיכור שהיה אחראי לאותה תאונת דרכים.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול עבירה פלילית ?

כן.  

מדוע עבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול בקרב בני נוער היא נפוצה יותר?

מי שנמצא חשוף יותר לעבירה תחת השפעת אלכוהול הם בני הנוער  שהם מתחת לגיל 24, מאשר מבוגרים. בני הנוער יוצאים לבלות בפאבים ובמועדונים , במיוחד בסופי שבוע ונתפסים שהם נוהגים תחת שכרות או תחת השפעה של משקאות אלכוהוליים.

להבדיל ממבוגרים שפחות נתפסים או עוברים עבירות כגון נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אם נהג מבוגר נתפס עם כמות של אלכוהול שהיא מעל המותר על פי החוק, עברו התעבורתי נקי מכל רבב, רוב הסיכויים כי עונשו יהיה קל יותר ומחמיר פחות מנהג צעיר. 

נהיגה תחת השפעת אלכוהול פעם שניה מה העונש ? 

תחת השפעת אלכוהול נהיגה בהשפעת אלכוהול – החוק היבש של נהג שנתפס בעבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול בפעם השנייה, הוא חוק מינימום, היות והמחוקק רואה בעבירה זו בעלת מסוכנות גבוהה והמינימום בחוק יעמוד על פסילת רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 4 שנים, בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, קנס כספי, מאסר על תנאי ואפילו מאסר בפועל.

מהי כמות האלכוהול המותרת – כמה מותר לשתות ולנהוג? אלכוהול ונהיגה מעל גיל 24

הכמות המותרת בגיל מבוגר יותר מ 24 שנים, הוא עד 290 מגרוגרם לליטר אוויר נשוף.

אלכוהול ונהיגה – מה קורה אם נתפסתי בנהיגה בשכרות או ב-נהיגה תחת השפעת אלכוהול ?

הבדל משמעותי בנהיגה בשכת יש חובת פסילה של 24 חודשים מינימום. אך, בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, לבית משפט אין חובת פסילה ויכול ליתן גם 7 ימים של פסילה, במקום 24 חודשים של פסילה.

לכל שאלה או הבהרה אנו כאן
עומדים לרשותכם – ייעוץ משפטי
ראשוני ללא עלות צרו קשר
077-530-9587 (רב קווי)
(מנהלת משרד סניף מרכז – קרן)
או ישירות לעו”ד אליה
0524-42-42-21

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע