נהיגה תחת השפעת סמים (כולל עונש) המדריך המלא

עודכן לאחרונה ב דצמבר 21, 2023 ע"י חיים אליה

בעמוד זה אסביר מהי נהיגה תחת השפעה ומה הסיכונים, את המשמעות המשפטית של נהיגה תחת השפעת סמים, מסגרת חוקית, איך סמים משפיעים על היכולת לנהוג, סקירה כללית של החוקים הנוגעים לנהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה תחת השפעת סמים עונש?! ההשלכות המיידיות של נהיגה תחת ההשפעה, השלכות לטווח הארוך על הרישום הפלילי ו/או תעבורה.

בדיקות וזיהוי של נהיגה תחת השפעת סמים, שיטות לזיהוי של סמים בעצירות ופקקים יזומים של המשטרה על מנת לבצע פשיטות או לבצע בדיקות של נהגים אשר נחשדים בנהיגה תחת השפעת סמים, כבר עכשיו אמר כי מדובר במידע מודיעיני בעיקר. אסביר כיצד יש להתייחס לאמינות ומחלוקת בנוגע לבדיקות סמים,

אסביר כיצד ניתן למחוק תיק של נהיגה תחת השפעת סמים מה בית משפט בוחן על מנת להרשים וכיצד יש ליטול את הבדיקה ולבדוק את הבדיקה הסביר את סדר פעולות במשטרה ואף במכון אשר אליו מתקבלת הבדיקה כולל הכמות.

הגנות נפוצות במקרים של נהיגה תחת השפעת סמים נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה חמורה במיוחד. החוק מגדיר את העבירה כעבירה של נהיגה בשכרות.

כאן המקום להדגיש כי מדובר בנהג מסומם ולא נהג שנהג בשכרות ולכן החוק במקרה זה צריך תיקון. עמותת אור ירוק סמים ונהיגה.

העונש הקבוע לצידה הוא פסילת רישיון של מינימום שנתיים, לצד רכיבי ענישה נוספים. ר"ל רכיבי ענישה נוספים קנס פסילה על תנאי ואף עבודות שירות או שלצ או לחילופי חילופין מאסר בפועל, הכל תלוי בחומרת העבירה ונסיבות ביצוע העבירה עם עבר פלילי לנהג או אין עבר פלילי לנהג.

במקרים בהם נהג חשוד בנהיגה תחת השפעת סם, קצין משטרה מוסמך לפסול את רישיון הנהיגה שלו וכן לאסור את השימוש ברכב בו הוא נהג למשך 30 ימים. אך אם מדובר בנהיגה תחת השפעת סמים קשים או קלים בשילוב של תאונת דרכים, קצין המשטרה יכול לפסול גם ל 60 ימים.

בנוסף, בתי המשפט בבואם לדון בעבירה, נוטים להחמיר את עונשם של נהגים שנמצאו בגופם שרידי סם, יותר מאשר עונשם של נהגים שנמצאו נוהגים תחת גילופין. נהיגה תחת השפעת סמים עונש? (יפורט בהמשך)

נהיגה תחת השפעת סמים מהו העונש הצפוי | נהיגה תחת השפעת סמים עונש ?

עבירת נהיגה תחת השפעת סמים עבירה שלצידה עונש חמור, ענישה יכולה להתחיל ב3 חודשים של פסילה ולהיגמר ב24 חודשי פסילה, קנס ותנאי לצד עונשים נילווים, יש מקרים בהם בתי המשפט משיתים על מאסר בפועל לתקופה של עד 3 שנים,

אך ע"מ לקבל ענישה נמוכה מ 3 חודשים ניתן בהחלט, רק בעזרת כשלים ראיתיים בתיק החקירה וזה כבר עבודתו של עורך הדין.

המשטרה משתמשת במספר בדיקות לזיהוי של נהיגה תחת השפעת סמים

בדיקת מאפיינים: בדיקה זו מאפשרת לשוטר להתרשם מהנהג ולבחון באמצעות מספר מאפיינים האם הוא “שיכור” על פי התרשמות כללית של השוטר מהתנהגות הנהג כמו גם שיכור יכול להיות מי שנמצא כל כמות של חומר פעיל או שרידי סם – אלה באים ביחידות הנקראות ננו דהיינו מקביל למ"ג.

בדיקת שתן : בדיקה זו מאפשרת לאתר תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן בגוף הנהג כל כמות.

בדיקת דם: בדיקה זו גם מאפשרת לאתר תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן בגוף הנהג. בכול כמות

בדיקת רוק: המשטרה הודיעה כי בקרוב עומדת לצאת בדיקה חדשה לגילוי סם באמצעות מתן דגימת רוק.

בשונה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול לה יש טיפול שונה.

נתפסתי נוהג תחת השפעת סמים

אילו טענות הגנה יש לחשוד או נאשם בבית משפט כנגד חוקיות הבדיקה תקינות והאופן שקיים חשד סביר – (יפורטו בהמשך) ?

אם השוטר לא הסביר לחשוד את משמעות הבדיקה, הרי שתיק החקירה עלול לקרוס. כלומר כאשר השוטר מבקש לבצע את הבדיקה השוטר צריך להסביר את כל המשמעויות המשפטיות על נטילת הבדיקה דם או רוק או שתן וגם להסביר שאם לא יעשה כן, ישנה חובת פסילה של מינימום שנתיים לפחות עונשים של מאסר בפועל קנס פסילה על תנאי ולא רק להסביר, אלא גם לרשום ואף לתעד את עצמו בוידאו, מסביר זאת.

הרבה מקרים שהגיעו למשרדי השוטרים פשוט התעלמו התעלמות מוחלטת מאופן ההסברה לחשוד את המשמעות של הבדיקה,  ובית המשפט לא רק שנזף באותם שוטרים אלא גם זיכה את אותם נאשמים. שכן הנאשם לא יודע מה הזכויות המגיעות לו בטרם הבדיקה וכאן המשטרה נופלת לא מעט. כן יובהר כי חובה לתעד שהשוטר מסביר ולא רק מסביר אלא ממש מפרט מהם אותם זכויות ומים אותם נפקויות משפטיות שעם החשוד לא יבצע את הבדיקה הוא עלול להיתקל.

על מנת שהבדיקות הן בדיקת דם והן שתן ורוק יהיו תקפות ישנם מספר תנאים שחייבים לעשות כן, שאם לא גם, אם תוצאת הבדיקה תהיה חיובית דהיינו יהיה מופיע סמים או שרידי סמים, היא לא תוכל לשמש כראיה.

עורך דין נהיגה תחת השפעת סם – אילו תנאים חייבים להיות ולהתבצע בטרם הבדיקה ?

  1. חשד סביר דהיינו השוטר חייב לחשוד באותו נהג אשר מבצע את אותה עבירה ואם לא יעשה כן אין שום משמעות לבדיקה גם אם התוצאה של הבדיקה תהיה חיובית.
  2. על מנת להתגבר על טענה זו השוטרים מבקשים להוציא מידע מודיעיני לפני התפיסה עצמה. הפסיקה חלוקה בעניין זה, כאשר יש מידע מודיעיני. יש שופטים שמקבלים את המידע המודיעיני ולא צריכים חשד סביר. אך, יש שופטים שלא עושים כך, ולא מכשירים את המידע המודיעיני לכדי חשד סביר ולכן הבדיקה קורסת. ואין כתב אישום.
  3. האופן הטיפול בעבירות סמים בהקשר של נהיגה מאוד חשוב ומדוקדק גם באשר לפן זה יש אפשרות לתקוף טענה זו באמצעות הצלבת המידע מודיעיני, ופרפראות או עתירה לגילוי ראיה וחשיפת המקור שאז בתי המשפט ו/או המשטרה יעדיפו לשמור את המקור ולא לחשוף את אותו מקור. במידה וכך המשטרה תנהג התיק יבוטל ואיתו גם כתב האישום.
  4. טענת הגנה נוספת היא הנהיגה. כלומר, השוטר חייב לראות את אותו נהג נוהג אם הנהג לידו היה נוסע והם התחלפו אז אין נהיגה ואם אין נהיגה גם אין עבירה וזה קורה לא מעט.
  5. רישום: השוטר מחויב לערוך רישום מדויק לצורך תיעוד כל חלופת הדברים כאן מספיק שהמתנדב או השוטר או שניהם ביחד לא רשמו את השעות ועולא רשמו את אופן השתלשלות הדברים בצורה מדויקת, יכול להשפיע על התיק באופן ממשי.
  6. לדוגמה עם 5 שוטרים השתתפו בדיקה או במעצר של החשוד אשר נהג תחת השפעת סמים הרי שכולם לא יירשמו בדיוק את אותו דבר מספיק שיהיה אחד מהם שלא רשם נכון את הזיהוי של אותו נהג אם הנהג חבש כובע כחול ואחד מהם אומר שחור, זה יספיק לעורר ספק בתיק והספק הזה מספיק להביא לידי זיכוי.

אם הנהג סירב לערוך את בדיקת הדם, או שתן או רוק ?

במידה והנהג סירב לבצע את בדיקת הדם או שתן או רוק לגילוי סמים יש לבחון אם השוטר הסביר את משמעות הסירוב במקרה זה אפשר גם לבטל את כתב האישום שכן המשמעות הסירוב לא הוסברה או לא הובנה על ידי החשוד, סירוב להיבדק בבדיקת שכרות או הכשלת הבדיקה.

ראו החלטות של בית המשפט בהם אישומים נמחקו או זוכו או בוטלו כתבי אישום

נהיגה תחת השפעת סמים זיכוי

כיצד אני יכול לתקוף את עבודת השוטר בתיק זה ?

  1. אם אתה חושד שהשוטר ביצע עבירה פלילית: אתה יכול להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) גם מדובר בכך שהשוטר השתמש בכוח.
  2. יש עוד קנייה לנציב השוטרים והוא בודק את הנושא מבלי לפתוח תלונה נגד השוטר.
  3. בדיקת הסמים היחידה שהמשטרה בישראל עורכת לחשודים בעבירות סמים היא בדיקת סמים בשתן או בדם.
  4. אם בדם חובה שיעשה עי רופא בנוכחות אדם אחר חוץ מהנבדק במידה וזה לא נעשה הבדיקה קורסת ואינה תקינה ולא יכולה לשמש כראיה בבית משפט .

טבלת סמים בשתן או בדם – עמידות שרידי סמים שונים בדם ובשתן

קנאביס – שרידי הקנאביס הם העמידים ביותר בגוף יחסית לסמים אחרים דהיינו THC. הם יכולים להחזיק עד חודש בשתן ועד שבועיים בדם.

אצל מטופלים רפואיים שצורכים קנאביס בקביעות ובכמויות גדולות, שרידי הקנאביס יכולים להחזיק אפילו עד 2 חודשים.

מתאמפטמינים – שרידים של סוגי מתאמפטמינים (סם פסיכואקטיבי ממריץ) הינם עמידים יחסית – נשארים בשתן עד 4 ימים ובדם עד 24 שעות.

קוקאין – שרידי הקוקאין חלשים יחסית, נעלמים מהשתן תוך יומיים ומהדם תוך כ-15 שעות.

MDMA – בדומה לקוקאין, גם שרידי MDMA נותרים עד 4 ימים בזרם השתן ועד יומיים בדם.

הרואין – שרידי הרואין מחזיקים כ-4 ימים בשתן ועד 12 שעות בזרם הדם.

LSD – שרידי LSD הם החלשים ביותר, ומתנקים מהדם כבר 3 שעות לאחר השימוש.

מורפיום – גם המורפיום מאופיין בשרידים חלשים שמחזיקים רק כ-8 שעות בדם.

לכל שאלה או הבהרה אנו כאן
עומדים לרשותכם – ייעוץ משפטי
ראשוני ללא עלות צרו קשר
077-530-9587 (רב קווי)
(מנהלת משרד סניף מרכז – קרן)
או ישירות לעו”ד אליה
0524-42-42-21

עורך דין תעבורה חיים אליה

חיים אליה עורך דין לתעבורה ומשפט פלילי, עו"ד אליה סיים תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצלחה יתרה, עו"ד חיים אליה אף בוחן תנועה וחוקר תאונות דרכים, קרי, כמי שמגיש לבית המשפט חוו"ד משפטית על אירוע תאונה ומי הגורם האחראי לה ו/או חוקר במסגרת חקירה נגדית את הבוחן תנועה במקרה של תאונת דרכים, עשה דרכו במשטרה. כמו גם, מרצה בכיר (ומרכז אקדמי) לעורכי דין אחרים בתחום נהיגה בשכרות בלשכת עורכי הדין . למשרד הצלחות מוכחות רבות בתחום משפט הפלילי ודיני תעבורה, משרד עורכי דין אליה ברשות עורך דין חיים אליה, מונה עוד מספר עורכי דין במחלקות שונות ובענפי משפט שונים. במחלקה הפלילית ייחודיות וחשיבה אסטרטגית – ייצוג בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, במגוון עבירות - אלימות במשפחה, עבירות מין, עבירות רכוש, ייצוג בהליכי מעצר ימים / תום הליכים, ייעוץ לפני חקירת משטרה, ייצוג בוועדות שליש בכלא. הן עברייני נוער בדגשים על חוק הנוער, והן בגירים ובדין הרגיל. בתחום דיני התעבורה ייצוג במגוון עבירות: נהיגה בשכרות נהיגה, תחת השפעת סמים, מהירות מופרזת נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, פסילות מנהליות דוחות תנועה/ קנסות, תיקי משרד התחבורה, מעצרים.


    צור קשר לכל שאלה - אנו כאן כדי לסייע